Hulekirken

I går la vi igjen ut på veien med Picasso’n, og hadde et klart mål om å spise på Nikos taverna i Sternes, som er rett ved flyplassen i Chania. Dette er en plass vi har spist på en gang tidligere, og maten, eller fra grytene som vi spiste……var helt fantastisk. Vi måtte bare besøke de en gang til før vi reiser opp mot Norge.

Det var en “liten” bil som hadde okkupert hele bensinstasjon når vi skulle inn og tanke.

Men vi startet så pass tidlig på dagen at vi ville ta en runde i området før mat, runden ble egentlig ganske lang. John Erik hadde sett ut en gammel kirke i Mouzouras, som ligger rett bakenfor flyterminalen, men som ikke er lett å se. Siden det for tiden graves midt i byen og kjøreforholdene visstnok skal være ganske kaotiske, la vi turen via Souda. Vi merket på trafikken at alt ikke var normalt, det tok lang tid å komme gjennom gater, som vi er vant til å kjøre ganske lettvint i gjennom.

Ut av trafikken og fullt driv mot Souda.
Souda Bay, flere ferjer ligger til land.
På vei mot Mouzouras … og det er kirker over alt.
Her var det bare å ta veien til venstre, den andre veien har vi kjørt flere ganger.
De klamrer seg inn til fjellsiden.

Vi kom oss frem til Mouzouras, og fikk parkert Picasso’n, før vi fant veien til kirken med det klingende navnet Mouzouras cave church. Kirken er bygget i en hule oppe i fjellet, over landsbyen, med en fantastisk utsikt over flyplassen, og resten av området rundt. Har ingen aning om hvor gammel denne lille kirken er…….men den er verdt et besøk, ikke minst for utsikten.

Det var en liten landsby rundt hulekirken.
Og på vei bort passerte vi dette litt utrangerte huset.
Trappa opp var ikke den beste å gå i, var greit at det var rekkverk hele veien.
John Erik står og skuer mot flyplassen.
Og du hører meget godt at disse tar av.

Oppe ved hulekirken er det også flere gravplasser på utsiden, uten at vi heller vet noe om disse, men viktig å ferdes der med respekt. Det viste seg at nøkkelen til kirken stod i døren, så vi låste oss inn. Det var ingen mennesker der,men det brant i flere oljelamper inne i kirken. Tydeligvis noen som følger opp stedet daglig, men ingen vi kunne se, vi ble sikkert observert, selv om det lille stedet så helt folketomt ut. Etter å ha sett oss rundt, tatt og noen bilder, låste vi pent etter oss og vandret ned til Picasso’n igjen.

Her stod nøkkelen i døra.
Vakkert inne i den lille hulekirken …
… og fyr på oljelampene.

Mange fine ikoner.

Vi lukket og låste når vi dro.

Lenger oppe i fjellet ligger en liten landsby, Chordaki, som vi faktisk har drukket kaffe i tidligere. Her kjører man igjennom hvis man skal besøke Seitan Limania, en badeplass, hvor veien er ganske spektakulær for å nå dit. Vi kjørte frem til der bakken nedover startet…… før vi snudde og kjørte tilbake mot Chordaki.

Det var en ganske trang start på veien opp til Chordaki …
… og temmelig bratt var den også.
Her har vi kommet opp den bratte stigningen og ser Chordaki.
Inne i Chordaki.
Dette var også en bolig vi passerte.
Hit men ikke lenger, Linda ville ikke ned denne bratte bakken.
Kirken på toppen av bakken ned til Seitan Limania

Det fremdeles litt tidlig syntes vi for å spise, så vi bestemte oss for å svippe nedom Marathi en tur. Så det ble igjennom Mouzouras igjen og rundt flyplassen. Der går det en vei ned til Marathi som vi ikke har kjørt tidligere. Denne strekningen kan bare anbefales, fantastisk utsikt og ganske bra standard også.

Det var gjort litt gravearbeid på denne veien ..
… fikk en utrolig utsikt …
… som det også ligger en video snutt av på Kretahalvorsen sin FB.
Men denne veien hadde bra standard, riktignok lite med autovern.

Nede i Marathi, som er et sommerferiested, var det så og si folketomt der også, kun noen håndverkere som holdt på å jobbe på en restaurant. Ikke mye å gjøre der annet enn å ta noen bilder…. for så å legge kursen mot Sternes og Nikos Taverna. Det gikk jo som vi hadde tenkt, veien var sperret på grunn av graving, så det ut til. Da ble det samme veien tilbake, og det var like fint å kjøre der en gang til……

Her ned ligger Marathi, som yrer av folk hele sommeren ….
… og her masse folk i vannet, men ingen denne dagen.
Ikke mye som tyder på at dette er en taverna, men om sommeren er dette Rokos som server god mat, særlig kjøttboller.
Ingen trengsel i Marathi denne dagen, bort her ligger de større restaurantene.
Og god plass på parkeringen.
Her var det stopp … samme veien tilbake.
Mot Marathi, mye oliventre her også, og det er en del fine boliger her.

Nå begynte vi å nærme oss Sternes, men vi kjører jo på bondelandet, og må sno oss mellom sau og geit, som vandrer rundt på veien, og det blir ikke bedre når vi kommer inn i Sternes. Her er det et par hunder som har tilholdssted midt i veien, og for å komme forbi må Linda ut og lokke dem til sides.

Det var mange av disse langs veien.
Og her måtte Linda ut av bilen og lure de bort fra gaten slik at vi kom forbi. Denne her og moren var fast bestemt på at deres hjem var midt i veien.

Vi kommer oss til Nikos Taverna, og får i oss en fortreffelig brunsj. Men det er jo skikkelig gresk standard her, så å få betalt tar litt tid, men det hadde vi jo kalkulert med, siden vi hadde vært her tidligere. Så omsider fikk vi regningen, sammen med en veldig smakfull raki og litt søtt……. før vi igjen satte kursen hjemover mot Chania.

Kalve stifado, noe av det beste vi har smakt her.
Vi prøvde svin i selleri, kan virkelig anbefales.
Halvorsen begynner å bli forsynt, kun ett par små kjøttbiter igjen … og snart var de borte.
Tok bilde her for ett par uker siden, da var det grønt, men nå har også høsten tatt over her.
Raki

Vi kjørte i gjennom Sternes for å kikke litt på landsbyen…..og mistet retningen fullstendig!!!! Litt sjekking på google maps fortalte oss at det gikk veier her. Vi fortsatte i retning Chania, men veiene vi kjørte på, tja….. kan vel ikke akkurat kalles gjennomfartsårer! Det gikk gjennom noen olivenlunder, og diverse grusveier, men til sist kom vi ut på en vei vi kjente oss igjen på.

Her begynner vi å kjøre i Sternes …
… kun smale gater som svinger hit og dit …
… når vi kom i åpent lende hadde vi mistet totalt oversikten på hva som var riktig retning å kjøre. Men selvsikre som vi var, tok vi et valg på sparket … og vi traff vel ikke helt.
Dette var veien vi havnet på når vi rotet oss litt bort på vei ut av Sternes.
Ser nesten ut som vi har kjørt over savannene i Afrika …
… og bare det at vi stod midt på i et kryss, slik ser det ut den andre veien.
Og med googles hjelp kom vi inn på noe som var markert som vei ….
… vi snodde oss fra den ene olivenlunden til den andre …
… og det hadde begynt å regne, men vi mente vi skulle komme igjennom …
… selv om vi må innrømme at tvilen var tilstede flere ganger …
… og når vi endelig kom ut på litt asfalt igjen, stod denne gjengen og spiste midt i veien.
Vi trodde vi hadde havnet i sivilisasjonen igjen, men nei, nye grusveier og flere åkere …
… men etter at vi hadde kjørt, under tvil, over denne lange sletten, havnet vi om ikke så mange meterne ute på hovedveien.

Hjemturen gikk igjen vis Souda, siden det nesten ikke er mulig å kjøre gjennom Chania sentrum for tiden, og vi la inn en stopp på Veneti 1948 Bakery. Dette er en utrolig plass for dem som elsker kaker og is. Er du i målgruppa, ta en tur hit, de har godt bakverk også. Nå var det bare og komme oss hjem, det begynte å bli på tide å mate pusene i bakgården, fremdeles antibiotikakur som må følges opp.

Mens vi satt her og drakk kaffe begynte det å lysne skikkelig og regnet gav seg.
Det ble ikke bare kaffe, et surdeigsbrød og noen kaker også.

Vi reiser til Norge, via noen dager i København, på mandag som kommer, men vil fortsette å blogge. Da vil de fleste av bloggene legges kun på Kretahalvorsen og Kretahalvorsens Venner. Til dere som ønsker å følge vår blogg må dere altså følge våre sider. Livet vårt stopper ikke selv om vi må dra fra Kreta en stund, vi vil fremdeles legge ut på eventyr, og fortelle om livet vårt på vår måte 🙂