På streif rundt Rethymno!

Akkurat begynt på veien opp fra Rethymno da denne vakre utsikten åpenbarte seg. Det skulle bli mange flere.

I går hadde vi bestemt oss for en ny kjøretur og den skulle være i upløyd mark. Det var også slik at kvelden før hadde vi begge kommet oss sånn noenlunde tidlig til sengs, som igjen medførte at vi var brukelig tidlig i gang! Etter våre faste morgenrutiner med dobesøk og fått kjørt en vaskemaskin, og hengt vasken ut på snoren i sol og vind, var vi klare til å legge i vei……

Veiarbeid på National Road rett etter Chania.
Fikk også se at det var blitt litt snø på toppene.
Det går opp og vi nærmer oss det første målet.

Linda hadde bestemt at denne turen skulle gå i retning Rethymno og noen spesielle steder hun hadde sett seg ut. Et av stedene var en gravplass fra Minoa tiden….. og et par kirker. Da ble det å legge en rute som ville treffe disse stedene, og ikke minst, finne noen artige veier å kjøre.

Fremme ….
… ved gravplassen.

Det ble strake veien på National Road til Rethymno, før vi tok av til høyre og inn i landet. Målet vårt her var  Postminoan Cemetery at Armenon/Armeni, en gravplass fra sen Minoa tid, som det stod på skiltene der. Dette er en gravplass som er sånn omtrent 3000 år gammel, og sikkert litt eldre. Det var ikke akkurat noe rush når vi ankom, satt en fyr der og røykte…… og vi spurte pent om det var åpent. Ja svarte fyren….!!!!!…… og låste opp……. slik at vi kunne komme inn på området.

Ganske stort område med graver og eiketre.
Det er ca. 200 graver her.

Det var ganske facinerende å vandre rundt mellom flere tusen år gamle graver, og også å gå inn i en av dem, vitner om at de også på denne tiden, eller særlig, var et realt klasseskille…..!!!!!…… som jo ikke er en overraskelse. Vi vi si at dette er en plass å besøke med litt omtanke og respekt, vi vandrer på et sted hvor mange er gravlagt, og opplever når vi leser anmeldelser…… at de som besøker stedet klager på at det koster 3 euro å komme inn!!!!!! En liten saksopplysning, det koster 2 euro utenfor sesong……..

John Erik vandrer mellom gravene.
Denne var stor og mulig å gå inn i … var mørkt og måtte ha på lommelykten på mobilen.
Inne i gravkammeret.
Flott trapp ned dit.
Litt av informasjon som var der.
Vi ruslet litt rundt på området … ble ikke der så lenge, for har du sett noen så har du egentlig sett alle.

En annen ting som fasinerte oss var alle eiketrærne som stod inne på den gamle kirkegården. Vi trodde de bare var her av en eller annen årsak, men i dette området er det mer eik en oliventre. Drømmeplassen for Snipp og Snapp, eller ekorn da 😉

Området var fullt av eiketrær …
… og bakken bugnet med eikenøtter.

Neste mål, eller Linda sitt mål, var Church of the Annunciation, en kirke i en liten landsby som vi visste ingenting om. Men før vi kom dit gikk ferden vår gjennom mange ulike og utfordrende veistrekninger. Nå er vi jo så heldige på denne tiden av året at det er lite trafikk, men vi råker jo på en og annen lokalkjent bonde som har dårlig tid, da er det bare å tre til siden…..!!!!

På toppen her ligger et fort men det hadde blitt for strabasiøst å komme oss dit.
Men det var vakkert langs veien …
… der vi svingte oss rundt i landskapet …
… og fikk slik flott utsikt til stadighet.

På vei til denne kirken streifet vi faktisk litt vei vi hadde kjørt på tidligere, men ikke så mange meterne, før vi igjen var på nye jaktmarker. Det gikk både opp og ned og svinger du ikke kan tenke deg, før vi nærmet oss denne kirken. Her fikk vi igjen en opplevelse litt utenom det vanlige. Picasso’n er jo egentlig ikke en så veldig stor bil, men den gaten som google maps  fortalte oss at var hovedveien, var så smal at vi måtte slå inn speilene for å komme i gjennom, og ikke nok med det, vi møtte en annen bil inni der også!!!!

Mye vei og skog …
… og plutselig duker havet frem.

Bra vi tok bilde av snøen når vi kunne for nå var skydekket for lavt.

På det tidspunktet viste vi ikke akkurat hvor vi var……… så måtte ta en stopp og sjekke hvor ferden videre skulle gå. Vi stod på et fint torv foran en kirke, og var mest opptatt av hvor skal vi nå. Vi tok et valg og det viste seg å være helt korrekt, men plutselig, Linda var på google maps, og vi var der….!!!!!….dette var den kirken vi skulle råke på!!!! Okay, “been there do’n that”, fikk tatt noen bilder……. og vi var på vei videre.

Nå nærmer vi oss neste mål.
Svinger oss mellom gamle hus ….
… i smale gater.
Her står vi på det absolutt smaleste, måtte slå inn speilene for å komme gjennom.
Flaks at vi måtte stoppe for å sjekke kartet, dette er nemlig kirken vi kjørte mot.
Og rett etter lå denne lille kirken …
… og videre ut av landsbyen.
Nå bærer det til fjells på nyasfaltert vei.

Nå var vårt neste mål, Ancient Lappa i Argiroupoli. For å komme dit tok vi en liten runde inn i landet. Vi opplevde noen fantastiske små landsbyer, og ikke minst, havnet i en ravine og rett opp på høyfjellet … og i det vi tippet over toppen, blant en mengde sauer, åpenbarte det seg en utrolig fruktbar dal. Her var det stor bondeaktivitet…….. og kreatur i alle retninger. Vakkert men det skal sies at vi har kjørt på bedre vei enn det vi opplevde i denne dalen…….

Passerte også noen gravlunder av nyere dato.
Plutselig kom vi over en topp og fikk dette fascinerende synet. Da visste ikke vi at vi skulle gjennom dette lille stedet og videre opp veien bakenfor.
Koselig lite sted …
… og selvfølgelig kirken sentralt plassert.
Her går det opp i fjellet igjen.
Møtte på ganske mange av disse.

Videre hadde vi sett oss ut Ancient Lappa i Argiroupoli som neste stopp. Nå var vi i et område vi allerede følte oss kjente, vi hadde jo passert her noen ganger tidligere. Vi fulgte google maps igjen, som vanlig…… og fant ut at å nå dette stedet også medførte en aldri så liten gåtur. Den stod vi over og tenkte, det tar vi en annen gang!!!!! Det var jo tross alt blitt langt ute på dagen………Og vi ville hjem før mørket…….Etter å ha snudd Picasso’n  nede i en smal, vei under noen store oliventre, fant vi ut at nå var det på tide med noe ” for” i våre utsultete skrotter.

Over toppen ble det plutselig veldig grønt …
… og denne frodige dalen kom til syne.
Svinger oss mellom høstkledde trær.

Vi hadde tidlig på dagen peket ut hvor vi ønsket å spise, et sted som ikke ligger mange minutters kjøring fra denne plassen……..hvor vi ikke fant noe som var vært å fortelle om.;-)………..vel John Erik fikk i hvert fall slått lens der da……!!!!….Og det er viktig at sjåføren ikke er tissetrengt 😉 !!!!!!

Kjører gjennom Argiroupoli og er straks fremme ved siste stoppested.
Men kom bare hit da vi måtte gå siste biten, som nok var litt for langt på sultne maver.
Men det var fint her da.

Etter kun noen få minutters kjøring var vi fremme ved Garden Arkoudainas som faktisk var åpen, vi er jo blitt ganske vant med at det som står av åpningstider på google maps ikke stemmer. Vi fikk satt oss ned ved et bord, og en hyggelig mann kom og presenterte hva de hadde å servere oss, ingen meny og det var jo artig. Vi fikk bestilt uten at vi var sikre på hva vi hadde bestilt, men etter litt kom maten på bordet. En artig salat som visstnok var deres signatur, en blanding av salat og frukt, men veldig god. Det kom også pølser på bordet, ulike varianter fra grillen og ikke minst. en fantastisk gryte på lammekjøtt. Tror nesten det er den beste lammeretten vi har smakt.

Denne tavernaen var full av blomster og artige saker.
På gresk, malt på veggen.
Ikke den vakreste maten å ta bilde av, men den smakte het utrolig godt.
En forseggjort salat.
En ganske rustikk vask på toalettet.

Tiden begynte å renne ut for oss, siden vi ikke har spesielt lyst til å kjøre i mørket her på Kreta, så vi kom oss i Picasso’n , og satte nesen mot Chania, og var hjemme i kåken når det begynte å skumre. Der ventet det fire stykker i bakgården som ville ha mat, så John Erik mekket en dose med antibiotika til mor og ned til gjengen med mat.

De var ikke bare mange blomster, det var nok katter der også … og dette er ikke alle.