Jaget ut av blåsten.

Vi tok et bilde av markedshallen, Agora, da vi passerte og den er ganske luftig. Det tar nok en stund før hvermannsen kan rusle rundt her.

På onsdagen bestemte vi oss for å ta en tur og besøke Leo på Therino. Det nærmer seg åpningsdagen med stormskritt og vi ville se hvor de lå an i løypa. Åpningsdagen på Therino er lørdag 13. april … og det er jo ikke lenge til. Så vi dro ut til Platanias i flott solskinn og litt vind, men ingenting mot dagen før. Det blåste såpass at vi syntes synd på dem som allerede hadde ofret sine første feriedager her.

Litt grov sjø denne dagen også, men det var verre dagen før.
Therino begynner å ligne på en restaurant nå.
Lavendelen hos Therino blomstrer for fullt.

Vi ble sittende en stund og prate med Leo om løst og fast … og han hadde alt under kontroll til åpning om noen dager. Det er mange som sliter med å få tak i personell her denne sommeren, men hos Therino er det fullt mannskap. Så folkens, nå er det bare å stikke innom her og få dere en raki … det er årets raki som gjelder nå, ikke noe gammelt igjen…. for vi fikk med restene. Før vi dro lovet vi å komme igjen dagen etter for å sjekke progresjon.

Vi fikk også besøk av en skrubbsulten katt … og heldig for den så har >Linda ofte med kattemat i sin veske.
Etter et godt måltid fant hun seg godt til rette ved siden av hennes velgjørere. God og tjukk, men er dessverre full av småkatter.
Raki restene fra Therino, omtrent en liter igjen.

Vi tok en aldri så liten evaluering av været på hjemveien og selv om solen skinte fra skyfri himmel, blåste det for mye til at vi så for oss noe særlig verandaliv. Når det blåser for mye, er litt kaldt og grått så er Picasso’n et perfekt oppholdssted. Derfor tok vi en runde gjennom byen for å ta noen bilder å vise dere.

Halvorsen har bunkret kaffe på Piazza i Agia Marina.
På vei gjennom byen, Samaria Hotel til høyre og busstasjon bak der igjen.
Passerer 1866 Plassen hvor alle drosjene står.
Fremkommeligheten er normalt ganske plundrete her i byen og med all graving som nå pågår er det jo ikke enklere.

Å bare kjøre en runde i byen ble alt for fort gjort, vi hadde jo bunkret oss litt kaffe, så vi la turen mot Halepa og videre opp mot flyplassen uten at vi ville dit … alt for mye kork i trafikken den veien.

På vei ut av byen, rett etter den store stadion.
Halepa og litt av havet.
Her går det opp i Halepa … og bilen foran er med på mange bilder.

Det ble heller å svinge mot Stavros, gjennom noen småsteder og opp i jordbruksområdene der det blomstrer for fullt. Vi la ut noen bilder på Kretahalvorsen underveis på turen.

Svinger mot Stavros og fremdeles bak samme bilen.
Flere koselige tettsteder langs veien her.
Noen portaler er det også.
På denne siden var sjøen mye roligere og mange som badet på strendene vi passerte.
Et fantastisk tre som er i ferd med å sette blader.
Her ser vi mot flyplassen på høyre side med fjellet som nok mange kjenner igjen og Holy Trinity (Agia Triada) Tzagaroli Monastery til venstre som også sikkert veldig mange har vært innom.

Veien tilbake gikk stort sett i samme fotspor … eller hjulspor med kun små variasjoner. Byen er jo full av enveiskjøringer og når det i tillegg graves litt her og der er det ikke bestandig man kan kjøre der man hadde tenkt.

På veien tilbake tok vi en liten ekstra sving for å få dette vakre bilde av Dikastirio som er tinghuset. Bak der synes Holy Temple of Apostles Peter & Paul som er en ganske stor kirke og som vi ser fra vår leilighet også. Og bakenfor der igjen de snødekte fjellene som nå nesten er uten snø, og det er litt tidlig.
Og slik var vår lille rundtur i nærområdet.