Omvei til Therino

Litt dis men hvilken utrolig utsikt man får oppe i fjellene, dette er mot Kolymvari.

Som vi skrev i bloggen i går lovte vi å stikke innom Therino og sjekke progressen i klargjøringen for åpningsdagen til lørdag. Nå tar det jo bare en ti femten minutters kjøring, selvfølgelig veldig avhengig av trafikken, å komme fra oss til Therino i Platanias. Det syntes vi var litt for enkelt så vi tok en liten runde med innlagt lunsj.

Litt blomster fra Therino.
Garantert ikke den korteste veien til Platanias men en veldig vakker vei i fint vær.

Starten måtte jo da gå i motsatt retning av målet vårt. Det ble en stopp ved en av våre nære minimarkeder for kaffe og røyk, før vi kom oss opp på National Road og av sted. Etter bare noen kilometer sa vi “ha det” til hovedveien for denne dagen og svingte av i Kalami og ned mot Kalyves, men skulle heller ikke dit og tok en mindre vei over til Stilos. Det blir kanskje mange navn for dem som ikke er kjent, men alle stedsnavnene er på google maps, bestandig.

Her har vi begitt oss inn i bondelandskapet ….
… og stadig treffer vi på slike.

Vi bare freste igjennom Stilos og begynte å sluke høydemetre. Vi elsker disse mindre veiene med mange svinger opp i høyden, og den fantastiske utsikt man blir belønnet med.

Her starter vi på første stigningen rett etter Stilos …
… og vi kjører mot de snødekte fjellene som nå snart ikke har noe snø igjen.

Etter mye veksling mellom 1. og 2. gir og diverse hårnålsvinger kommer vi til toppen til et lite sted ved navn Samonas. Her er det utsikt så det holder mot Kalyves og mange andre områder. Men vi kjører videre til Kampoi, egentlig et kryss med en kirke og en taverna som åpner på ettermiddagen. Vi har havnet her mange ganger, og derfor føler vi “alle veier fører til Kampoi”.

Samonas kan vel ikke sies å være et stort sted …
… men ingen kan ta fra dem at de har en stor utsikt rett til Kalyves og Almyrida.
Frodig langs veiene nå med masse blomstring.
Vilt og vakkert med oliventre i alle skråninger.

Nå er det sånn noenlunde flatt et stykke før det bærer utfor igjen i sving etter sving og ender opp i en vakker og frodig dal, hvor vi atter setter nesene våre mot fjellet. Det å kjøre rundt i disse områdene går stort sett enten bratt oppover eller like bratt nedover. Neste fjell nå er opp mot Drakona hvor taverna Ntounias, eller Dounias da nt uttales d, ligger i en sving og koker mat i gryter ute og  mange har nok vært her.

Druebusker på 600 meters høyde og det er bare så vidt de har begynt å få blader, mens nede i Chania nå er de fine og grønne. Det plantes mer og mer druer og Kreta er ikke lenger bare en olivenøy … blir mer og mer en vinøy også.
Denne vakre saken stod og blomstret i veikanten.
Her har nok mange vært.
Forsøkte å hilse på denne gjengen men de var totalt uinteresserte og holdt på med sitt.

Ferden går videre mot Theriso uten at vi svinger nedom der da veien går litt oppe i fjellet. Men den strekningen vi nå har kjørt er kanskje et av de vakreste strekkene på denne turen. Vi fortsetter vider mot Zourva og den biten der er nok den mest spektakulære strekningen og ikke å anbefale ved sterkt utviklet høydeskrekk. Det var her i Zourva vi hadde tenkt å ta lunsj, men den gang ei, her var det stengt.

Det er ikke til å komme fra at blir mye fjell og daler på en slik tur, men det er jo vakkert.
En frodig dal oppe på fjellet hvor det er plantet masse vinranker.
Dette området har også litt “norsk” granskog.
En skikkelig refuge, pass på og hold til høyre. Dette treet i veien står rett ovenfor Theriso.
Buskene langs veien her var ennå ikke slik vi hadde håpet, når disse blomstrer er det som å kjøre i en rosa verden … men er nok ikke lenge til.
Denne strekningen har både høye fjell …
… og dype daler.

Da var det bare å sette utfor enda en gang og finne et sted som var åpent. Nå var vi jo kommet ned i lavlandet der folk flest bor med sine tavernaer. Vi kjørte i retning Gerani og her vil vi passere flere steder som har sine tavernaer i daglig drift hele året. Vi endte på Μυλοπετρα ταβερνα som ligger i Vatolakkos og her hadde vi ikke spist før.

Det er ikke ofte vi tar igjen noen når vi tusler rundt i fjellene på lavgir, men denne kjørte faktisk enda saktere enn oss.
Hovedgaten i Meskla.
Μυλοπετρα ταβερνα hvor vi fikk oss litt lunsj.
Fikk en veldig god fava og glemte å ta bilde av resten. Men det smakte god, vi fikk en kyllingrett som vi er helt sikre bestod av kanin … som de ikke ville innrømme.
Her står Picasso’n rett foran klokketårnet ved kirken i Vatolakkos.
Et hybrid tre, en palme med “syriner”.
Det sildrer litt vann i elven som går gjennom Vatolakkos.

Gode og mette gikk turen videre ned til Gerani med noen heftelser da vi til stadighet møter på noen veiarbeidere med store maskiner … da er det ofte enklest å kjøre en annen retning. Men vi kom oss frem til Therino og fikk sjekket progressen. Her var alle mann i arbeid, så alt skal nok være på stell på lørdagen … og der vil vi også være sammen med gode venner.

Det dukker plutselig opp noe som er verdt å ta bilde av som denne stilige avkjørselen. Da er det greit å være elene på veien i sakte fart så det bare er å bråstoppe.
Selv i lavereliggende strøk er det fin utsikt …
… og veiene går ikke rett frem her heller.
Et slikt flott tre må vi jo bare ta bilde av, og med den bakgrunn.
Ersi vasker plastveggene til Therino, flink gutt.
Santa Helena Beach er et av hotellene som allerede har gjester og solsengene der er fylt opp.