Rethymno Rocks

Ut mot havet i Rethymno

Vi hadde for en stund tilbake bestemt oss for å dra på «Rethymno Rocks», et arrangement ganske likt «Chania Rock Festival». For oss er dette også kultur om enn noe sært for mange, men vi liker slikt også.

Litt sub kultur må til.

Forsøkte å finne rom i god tid, men gav opp, tok heller den løsningen vi liker best, kastet oss i bilen og troppet opp i resepsjonen ute på ettermiddagen. Ett raskt google søk viste at det var ledige rom, og prisen blir alltid best når det ikke er forhåndsbooket.
Så vi tok med ei venninne og la i vei. Ankom Rethymno tidlig på ettermiddagen med gnagende sult…. så først på agendaen, mat. Siden festivalen foregår på Venetian Fortezza Castle i gamlebyen ble dette området prioritert. Vi ønsket ingen lange gåturer nattestid, og alt er jo her, til og med god og ordnet parkeringsplass.

På vei bort måtte vi stoppe ved den gamle vakre broen i Vryses og ta noen bilder. Blir påstått at dette er Kreta´s eldste bro, hva vet vi, men skal visst være 2000 år gammel.
Ved broen ligger også denne vakre kirken, Church of St George. En fredelig plass rett ved siden av motorveien.
Og oppe på broen bodde det mange av disse skapningene.

Første stopp ble Kritamos Restaurant, kun en kort spasertur fra bilen. Etter å ha fått i oss noe pasta var neste prosjekt å finne overnatting. Vi hadde sett oss ut Hotel Ideon, perfekt lokasjon og kun noen minutters gange til festivalen. Vi fikk rom etter vanlig greske effektivitet, det tok litt tid… så det var greit vi hadde spist på forhånd, ellers hadde nok tålmodigheten blitt satt på en prøve. Men det var hyggelige og hjelpsomme ansatte og god service.

Linda lufter tærne og holder kontroll på Picasso´n.
Flott plass å sitte å spise, den Venetianske havn Rethymno …
…. og hva passer vel bedre enn en spagetti frutti del mare.
Ikke noe å si på utsikten fra vårt hotellrom på dagtid ….
… og det var like flott på natten.
Promenaden på natt fra en eller annen bar med passelig lang åpningstid. Hotellet vårt, og rommet, er oppe til venstre.

Etter litt fasadeendring var vi klare for festival, som nå var i gang. Alt for mye motbakke i varmen…hihi…så en pitstop for å få orden på væskebalansen måtte til. Nå væskebalansen var ok var det bare å ta siste etappen, som var lang nok. Vi hadde aldri vært der før, det viste seg at området var ganske enormt, og konserten var plassert så langt borte som mulig.

Linda på pit stopen.
Opp denne vakre gaten har vi vandret når behovet for å justere væskebalansen meldte seg.
John Erik klar for konsert, høvelig kledd i t-skjorte fra Karmøygeddon.
Denne fantastiske parkeringen så vi på vår vei. Ut fra førersiden er det over en meter ned, og det er virkelig parkert på kanten.
Kan jo fort bli litt moro her med en litt uheldig første manøver.
Fyret på natten, vakkert da også.

Men vi kom frem og var der til konsertslutt. Da var det tid for å jakte på en restaurant, som fremdeles serverte mat, siden det var blitt ganske sent. Omsider, etter å ha passert mange spisesteder som ikke var interessert i flere gjester, ble vi til slutt hanket inn på en italiensk sjappe. Så nattens mat bestod kun i pasta og pizza, men godt var det. Det gikk ikke så lang tid før de begynte å stenge her også, og vi vandret videre. Sånn var det gjennom hele byen, ble praiet inn og de begynte å stenge ned. Litt merkelig følelse når alle steder du setter deg ned, og blir servert, straks etter begynner å rydde restauranten. Men vi oppdaget også steder som holdt oppe natten igjennom, og ett av de stedene var rett ved siden av hotellet.

Begynner å nærme oss.
Fikk med oss to band og var fornøyde med det.
Trekkplasteret var Nightfall fra Aten. Disse har holdt det gående i tjue år.
Stilig lyssatt kuppel som kulisser til konserten.
Og nattmaten ble herlig god pizza.

Selv om festivalen går over to dager hadde vi ikke anledning å være der lenger. Så etter noen timers søvn og en liten frokost, var det å finne Picasso´n og sette nesen mot Chania. Vi tok en stopp på Kalami Parking med vakker utsikt mot Souda bukten. Ble bestilt en club sandwich som var fullstendig ubrukelig. Flott plass å sitte og se ut i verden, men ta bare noe å drikke og kanskje litt is…..hvis du skulle stoppe der…

På vei ut av Rethymno og hjemover.
Stort sett fin vei og hvis du kjører direkte er det litt i overkant av en times kjøring til Chania.
Stoppet i Kalami for å ta bilder, fantastisk utsikt der.
På oden på andre siden ligger Marati.
Izzeddin Fortress som vi har skrevet om tidligere.
Ferjene ligger i Souda. Den hvite tok seg en tur mens vi satt der.