Nå tar vi noen uker i Norge

Kommer for å hente oss.

Tirsdagen kom med flott sol og temperaturen steg sakte men sikkert. Vi hadde dessverre ikke tid til å nyte dette…dette var dagen for å reise en tur til Norge. Det meste var klart fra dagen i forveien, så vi kom oss tidlig av gårde. Vi skulle til Agia Marina først for å plukke opp vår svenske venn, Anna, som skal passe på Picasso´n mens vi er borte.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.
Anna klar for å passe Picasso´n
Hadde jo så god tid til flyet så vi viste Anna “rakiveien” hun hadde hørt så mye om. Der fikk vi oss en liten pause.
Slik skal Picasso´n sove de neste ukene.

På flyplassen var det ganske stille og ikke så mye folk. Vi dro med den første Norwegian flyet som gikk direkte til Oslo. Det var tydeligvis flere som hadde ventet på at denne ruten skulle starte opp, overraskende mange på flyet.

Reiseklare
Ett siste glimt av Chania før nesa settes nordover.
God plass i terminalen.

Turen oppover gikk ganske greit og vi begynte å nærme oss Oslo. Men så kom det over høyttalerne at vi måtte lande i København på grunn av sykdom. Så da gikk det en drøy time før vi kom videre. Vel fremme i Oslo ble vi møtt av ca. minus fem grader. Selv om vi har hatt en kald vinter på Kreta var dette kaldt. Litt kjapp og enkel mat så kom vi oss på toget til Sandefjord.

Romslig på flyet.

I Sandefjord er det ikke snø, men det er litt kaldt. Heldigvis hadde vår gode nabo overrasket oss med å fyre i ovnen, så huset var deilig og varmt. Mens vi satt der og tok inn over oss at vi var i Norge så vi ett kjent fjes i vinduet. Der stod naboens katt og ville inn. Hun oppførte seg akkurat som om vi ikke hadde vært borte i det hele tatt.

Fyr i ovnen og naboen slanger seg på gulvet.

Vår første dag startet med minus fire grader men sol. Vi hadde bestilt time hos både lege og tannlege. Bilen vår var stein død… så det ble taxi. Men vi kom oss rundt til alle. Vi hadde fått handlet inn litt mat, men liten lyst til å lage mat, så vi dro til byen for å spise.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.
Godt på minus siden på morgenen.
Vaktmesteren i kjelleren hadde ikke klart av vinteren. Lå sammenkrøllet og stein død midt på gulvet.

Vi er så heldig å ha en gresk restaurant i Sandefjord, så valget var enkelt. Dimitris som driver Zorba er fra Rethymno. Han er en god venn og hver gang vi kommer fra Kreta har vi med aviser og blader.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.
Stor stas med aviser og blader på morsmålet.
Litt Kreta midt i Sandefjord.
Meze hos Zorba Restaurant
Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Men etter ett besøk hos Biltema er vi igjen mobile på egenhånd. Verden blir litt enklere da.

Vår aldrende Opel, Astrid, som vi kaller den, klar igjen for nye turer.
Med strøm fra Biltema var livsgnisten kjapt tilbake.

Og etter to dager har vi allerede greid å fortære noe av det som savnes mest på Kreta, norske kokte reker og krabbe.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.
 Håndplukket krabbeskjell, nydelig men grisedyrt.
Rekesalat eller salat med reker. Ferske norske reker, en smak man ikke glemmer.