Snart er det jul :-)

Her på torvet foran kirken pleier det å være fint pyntet, i fjor en lyssatt karjol blant annet. Det kommer nok i år også, men har forstått at de høye strømprisene gjør at de treger litt i år.

Så sitter vi her i gråværet og venter på stormen som er på vei……. i følge værmeldinger og aviser. Det skal storme helt til et stykke ut på natten, men i morgen er det meldt sol igjen, så da får vi se hva vi finner på!!

Dystre utsikter for kvelden.

Men, selv om vi ikke er så fornøyde med været, er vi ganske fornøyde med oss selv. I går greide vi endelig å få bestilt flybilletter til Norge, det har tatt litt tid, med mange utsettelser vi selv har valgt. Det er ikke mulig å reise fra Chania til Norge i disse tider, uten to mellomlandinger, og det utnytter vi til litt juleferie. Vi drar fra Chania mandag den 12. desember, og flyr til København via Athen. Det er litt skralt med flygninger mellom København og Sandefjord, kun torsdag og søndag i denne uken, så vi tar lang mellomlanding og ferier litt i Danmarks julekledde hovedstad.

I butikkene ned gaten mot havnen var det mye jul.
Og her bor det en del nisser.

En helt annen ting vi var veldig fornøyd med var gårsdagens middag. Vi hadde et passelig stort fjærkre liggende på vent i kjøleskapet, og vi besluttet at nå var ventetiden over. Preparerte den i en langpanne, og satte den i ovnen på langtidssteking, noe vi ikke hadde gjort med fugl tidligere. Fjærkreet veide drøye to kilo…… og etter å ha konfrontert google skulle den behøve 8 – 9 timer på 80 grader, det ville med andre ord bli sen middag da vi dro dette i gang i ett tiden!!!

Ferdig preparert og på vei inn i ovnen.
Egenprodusert timian fra verandaen.

Siden vår middag ordnet seg selv i ovnen, ville vi spasere en tur til byen, og se hvordan det var pyntet til jul, vi husket jo fjoråret. Men der ble vi snytt for den opplevelsen, det var ikke pyntet så mye i byen enda, men en del restauranter og butikker hadde allerede full julestemning. Det var merkelig lite folk i byen, kanskje litt for kaldt og grått, men vi kikket i noen butikker, vi har litt handlesperre, så vi må tilbake igjen….!!!!!…… før vi stakk en tur innom Avalon for å hilse på Mila. Her var det heller ikke folk, så vi tok en ouzo, og fikk oss en koselig prat i fred og ro med Mila.

Over for Avalon ligger Remezzo, og der var det virkelig blitt jul.
Mer jul langs vår vei.

På veien hjem følte vi for en aldri så liten forrett og stanset på Kalipso, som er nesten rett ved Avalon. Før vi satte oss ned hadde vi ei runde i havnen og kikket, masse nedstengte restauranter og butikker å se, men en og annen er åpen, og benyttes flittig av lokalbefolkningen.

Vi var litt sultne så vi kastet oss over maten før vi fikk tatt et bilde. Det er et par reker igjen her og det var måltidets høydare.
Det var jul i mange vinduer.

Nå begynte det virkelig å bli på tide å komme hjem til fjærkreet…….som stod og koste seg i sin egen badstue. Langs den veien vi normalt går mellom heimen og gamlebyen, ligger det en lokal kafenion vi har passert mye uten å stoppe. Nå holdt de på å stenge for kvelden, men vi fikk sette oss ned med en raki. Tror de kjente igjen oss også, siden vi hilser på dem hver gang når vi passerer, men uansett de var veldig hyggelige.

Alle var gått når vi kom, er ofte slik.
Raki og peanøtter.
Passerte dette lille koselige julepyntete kjellervinduet på hjemveien.

Så var det bare å komme oss i hus og rigge til det som nå ble nattmat. Den langtidsstekte kyllingen ble veldig god……. med Linda sin gratinerte kålstuing som tilbehør. Etter at vi hadde spist og var gode og mette, ble kyllingskroget plukket tomt for kjøtt, til denne kveldens middag, og restene ble servert som et festmåltid til stor glede for kattene i gaten vår.

Litt lite farge på maten……. men smaken satt.
Dagens frokost er litt mer fargerik og fotogen.