Veien hjem……del 2

Nå begynner vi vel å nærme oss mat fra disse. Nå manglet litt koketid, sist var det ikke fyr her en gang!

Etter en natt i Kalyves la vi av sted. Vi hadde sett oss ut Meskla som et punkt å passere, en passe omvei for å komme hjem. Vi har kjørt på deler av denne strekningen fra Theriso tidligere, men da i motsatt retning. Vi velger, der det er mulig, å ta noen andre veier vi ikke har prøvd tidligere…. og som ofte gir oss noen overraskelser.

Kalyves i det fjerne.
Veistandarden var noe blandet.
Ruten vår.

Vi la i vei mot Drakona hvor vi igjen ville prøve å få en matbit fra grytene. På den første strekningen mot Stilos var veien skrall, men bare en forsmak på dårlig veibane. Etter Stilos begynte vi å klatre i høyden igjen. Nå hadde vi jo kjørt ned her for en uke siden uten noe viderverdigheter. Men de viste seg at nå var en lang strekning blitt anleggsområde, utbedringer og ny asfalt. Det gikk ganske tregt…. og bedre ble det ikke når vi tok igjen en lastebil. Men her er det så bratt og svingete at det uansett blir mye kjøring på 1. gir.

Veien stikker hele tiden rundt en sving med giga utsikt.
Kom bak denne i et av de mest svingete og bratte stykket vi kjørte, godt man har god tid.
En sjelden gang, noenlunde strak vei.
Og noen steder har veikanten forsvunnet.
Men godt betalt i fantastiske opplevelser for øynene.

Lastebilen forsvant inn til høyre, og vi var igjen så og si alene på veien. Ved Kampoi er det to valg til Keramia, vi tok selvfølgelig den vi ikke hadde kjørt. Denne strekningen er vel også å betrakte som hovedveien. Men kan love at det igjen ble svingete og bratt, men nedover denne gang. Her var det fantastisk utsikt …..men litt slitsomt for Linda….. som måtte bremse hele veien ned.

Til stadighet ser det ut som veien går ut i intet….noe Linda ikke helt greier å vende seg til.
Når en klyver rundt i fjellsidene på Kreta inntas mange vakre vyer.
Og til stadighet dukker det opp en kirke.
Og her går det “unna”, faktisk i 3. gir.

Vel ned, etter å ha passert steder som Maraveliana og Gerolakkos før Keramina, går det oppover igjen til Drakona. Vi stoppet hos Ntounias Tavern i håp om en matbit. Bommet igjen, maten var ikke klar…. men kaffe fikk vi. Etter kaffen og god underholdning med dreiing av keramikk og laging av ost dro vi videre i retning Meskla.

Herlig i skyggen og kaffe på gang…og det skjedde litt rundt oss.
En ung keramiker som var veldig stolt da han var ferdig…..
….og han her lager ost…og den het visstnok ..malaka!!!……..en ost med litt stram smak…
….og her maler de sitt eget korn og urter.

Det ligger flere tavernaer på veien vi kjørte etter Theriso….så mat skulle vi få. Målet var Zourva, en liten fjellandsby. Vi hadde siktet oss inn på Tavern Zourva Rizinia som ligger ute på fjellkanten med storslått utsikt. Men veien dit var igjen en utfordring for LInda, ganske smal og skrall med juv rett ned.

Plutselig var hele fjellsiden rosa.
Rosafargen omkranset veien…..
….vakkert.
Og rett etterpå så det slik ut, stup bratt.
Grei plass å innta en lunsj.
Knallgode pølser og kalitsouna…..
…..og en pai….med et litt for vanskelig navn…Marathopita tror vi og fylt med fennikel og lokale urter.

Etter spisepausen hadde Linda fått hentet seg inn….så da var det igjen å sette utfor i bratt nedover og hårnålsvinger frem til Meskla. Vi stoppet ikke her, men det er en vakker plass, så vi tar nok turen tilbake. Fra Meskla er det strake veien mot Platanias gjennom Fournes og Patellari. Det ble en kort stopp på Therino i Platanias før vi kjørte hjem til anleggsplassen i leiligheten.

Flott å spise her.
Parkerte ved siden av han her.
Utsikten fra tavernaen, vi kjørte i siden her borte.
Og mye skog på vei ned.
Fra tavernaen ser du havet…hvis det ikke er disig.
På vei inn i Meskla…her vil vi ta en stopp en annen gang.