En finfin langhelg :-)

Utsikt på vei ned fra Galatas…sikkert et kjent syn for mange!

Det har vært langhelg her i Hellas med karnevalsfeiringer. Riktignok ganske amputerte pga corona`n… Opptog har vært forbudt, men noen festligheter for barn og voksne har det vært. Uansett, langhelg er nok like kjært her i Hellas som i Norge, da man kan besøke familie og venner, dra på hytta etc.

Nydelig tre vi så på vei ned fra fjellet her om dagen

For Linda sin kropp er det uaktuelt å tenke på store utskeielser for tiden. Leddene krangler fortsatt. Heldigvis er det litt bedring. Kommer seg sakte dag for dag.

Plakat på utsiden av apoteket i Galatas. Omega 3 er jo bra jo ledd 😉

Forrige helg var vi på besøk og grillet hos venner i Agia Marina. Da avtalte vi at denne helgen var det vår tur til å invitere 🙂 Vi syns det er megakoselig å ha middagsgjester, og må benytte sjansen når kroppen til Linda spiller litt på lag.

Fredag ble det en liten handlerunde:

John Erik på vei inn i favorittbutikken vår

Som vanlig mye grønt i vognen
Vi hadde bestemt oss for å servere “Fransk kjøttgryte”, så vi tok turen innom slakteren i Galatas
Synet som møter deg når du går ut fra slakteren igjen 🙂

Fredag kveld og lørdag ble viet til middagsforberedelser og litt rydding i heimen.

Linda hadde stor aktivitet på komfyren fredag kveld…

Lørdag formiddag ble bordet dekket og rundstykkene bakt…

Det ble en vellykket middag lørdag kveld, og vi avsluttet ikke kvelden før langt på natt. Søndag lå Linda på sofa`n hele dagen….og det var ikke bare pga leddene…hahahah..

Mange gode samtaler rundt bordet ble det på oss gjennom kvelden og utover natten…

Gårsdagen, Clean Monday  (som markerer starten på fasten) kom i vakkert solskinn og litt vind…..noe som er perfekt ….da “alle” skal ut med drage som er en tradisjon her.

Det selges drager “overalt”

For oss var det perfekt for biltur. Stoppet litt  i Chryssi Akti og kikket på drageflyvningen.

God vind for dragene

La først turen forbi noen strender der mange kjørte sine drager. Så mange som hadde med seg piknikurver og koste seg med familie og venner. Håper at skrotten til Linda er bedre neste år….så kanskje vi tar en piknik da?? Ble enige om at vi tar syklene eventuelt …fordi det var tett i tett med parkerte biler fra Chryssi Akti og rundt hele Agii Apostoli. Det virket som en travel flott sommerdag på antall biler og mennesker.

Blikk stille på vannet en dag i forrige uke

Deretter kjørte vi en snartur til Platanias med mat til kattene….……som vi ikke så noe til 😉

Stille på torget i Platanias
Bilde fra  “matutlevering”  tidligere i uken 😉

Vi bestemte oss for en ny tur i høyden. Først over fra Kato Stalos, ikke hovedveien gjennom Pano Stalos, men en annen som var på kartet.

Frodig natur nå for tiden

Veien så ut til å være ok, og det var den et stykke. Vi passerte noe som het Yannis Olive Grove og da smalnet det veldig og brått slutt på asfalt….

John Erik er ute og sjekker veien videre….

De siste dagers regnvær hadde satt tydelige spor, måtte faktisk gå litt og sjekke om det var kjørbart. Det så greit ut og vi kjørte videre…… Til stor lykke for Linda som benyttet stoppen til tissepause . Oppdaget da med buksa nede at det svermet med bier rundt henne…og med dertil rekordhøy summing…skrekk….!!!!

På trygt underlag….

Da vi omsider kom tilbake på asfaltvei igjen, ble kursen lagt mot en landsby, som heter Malaxa, faktisk det samme som gaten foran huset her heter. Malaxa ligger oppe på berget bak Chania. Vi kjørte den indre veien, forbi Mouniers til Nerokouros.

Her bar det opp i fjellet, svingete og bratt men fantastisk utsikt.

Som vanlig ble det mange steder der Linda helt glemmer å ta bilder, bare må holde seg fast og bremse.

Vi kom oss opp og til Malaxa. Ikke den største plassen men koselig lite sted som klorte seg fast i en skråning.

På toppen på vei inn mot Malaxa
Her er det sikkert grønt å kjøre under på sommeren
Nærmer oss utkanten av landsbyen…
Møter stadig litt Kleftiko 😉

Oppe på fjellet var utsikten helt utrolig der vi kjørte blant oliventre og kleftiko. Kjørte gjennom Kafes, som vi også passerte på forrige tur, og ned til National Road.

Her kommer et bildedryss fra nedfarten fra fjellet: