Høy puls!

Slik utsikt blir det mye av når man raser rundt i fjellene på Kreta.

Som vi skrev i forrige blogg, vi har vært på tur. Vi var invitert til et kulturarrangement hos SpitiCare i Archontiki og la opp en kjørerute i forhold til dette. Vi overnattet der og dro videre dagen etter. Det kommer en egen blogg på Kretahalvorsen fra dette arrangementet.

HAGE KONSERT – GARDEN CONCERTS

Veldig glad for å invitere til

Kulturmøte SpitiCare Kreta

Happy to finaly arrange a culturemeeting

SpitiCare Crete

Sunday, 21.August at 18.00

Concert with music trio consisting of:

-Matthieu Durmarque, France,

Saxophones

-Stefan Olofsson, Sweden,

Keyboard

-Yiannis Peterakis, Greece,

Drums

Vi har tidligere kjørt store deler av denne løypa men valgte en annen vei midtveis. Det ble en ganske spektakulær reise, Linda kom ikke ned i puls før vi var i Vryses. Linda fikk tatt mange fine bilder men torde ikke gå ut på kanten og se ned.

Vår kjørerute.

Litt ute på søndagen lastet vi opp Picasso´n og satte kursen mot Korissia Restaurant ved Kournas Lake. Her har vi spist før og vet det serveres god mat fra grill.

Fava og Korissia salat kom først …
… og etter litt kom det fra grillen.
Flott landskap å kjøre på tur.
Litt vegetasjon er det langs veien hele tiden.
Og dette vakre motivet måtte vi bare ha med.

Etter lunsjen la vi i vei mot bestemmelsesstedet … gode og mette. Ikke så lange kjøreturen, under 30 minutter, og var fort fremme  Archontiki. Vi hadde  fått en veibeskrivelse men stedet står jo på google maps … og vi kjørte etter den. De vi skulle besøke hadde innstendig fortalt at dere skal ikke inn i den gamle landsbyen. Hvor tror dere vi havnet … google viser nemlig feil lokasjon, som er midt i den gamle, trange by. Sta som vi er … forsøkte å finne frem. Etter en runde, gjennom de trangeste gater vi har kjørt i, var vi tilbake der vi startet på disse smale gatene. Det var så smalt, at vi flere steder, måtte slå inn speilene på Picasso´n for å komme igjennom. Hadde ikke lyst på en runde til, så etter litt telefonering fant vi ut hvor vi skulle … og vi var jo ganske nær.

Her starter kjøringen i gater som ble konstruert lenge før bilens tid. De ble mye trangere enn denne, men da mistet fotografen pusten og evnen til å ta noen bilder.
Her kommer vi ut på enden av bergnabben som Archontiki er bygget på. Vi var litt i tvil om vi skulle greie å komme tilbake til bilvei.
Men ble belønnet med denne flotte utsikten ned mot havet.
Og denne herskaplige gjengen møtte vi på vår vei.

Dagen etter kulturarrangementet la vi av sted mot fjellene. Har jo kjørt over her før, men så da at det var en annen mulighet på andre siden av dalen … denne ville vi prøve. Så det ble ett annet veivalg i Argiroupoli. Kjørte igjennom en ganske trang og frodig dal før vi kom ut på et vakkert sletteområde og en fin liten landsby med navnet Asi Gonia. Det var når vi hadde passert her…. og skulle opp fjellet det hele spisset seg til. Tror nesten det er den verste veistrekningen vi noen gang har kjørt. Veldig bratt, utrolige svinger og ikke minst ganske ruskete veibane … og når det i tillegg er mye stein som har kommet fra oven og kleftiko som svinser rundt … dette er ikke en vei vi vil anbefale.

Flott liten busk som vi passerte på vei til Asi Gonia.
Henne møtte vi på torget i Asi Gonia.
Utsikt så det holder når vi kommer i høyden.
Heftig vei på kanten av stupet ….
… og sikring er fraværende ….
…. men vakkert er det.
Veien var ikke av beste kvalitet ….
…. og mye stein fra oven.
I fjellet på andre siden går veien vi kjørte opp sist gang….og det vil heretter bli vår foretrukne vei!
Stykket fra St.Nicholas og opp er utfordrende. Kjørte gjennom Myriokefala(står på gresk på kartet) sist gang.
Tøffe klipper langs veien.

Men vi kom oss sikkert opp og kjørte over fjellet i retning Askifou. Oppe på fjellet er det flere små bebyggelser … ser lite folk, men virker som de er rimelig glad i kaffe …  kafeoniaene ligger tett. Det er vakkert der oppe…. men snart går veien nedover igjen, noe som temmelig sikkert var med på å holde Linda sin puls på topp.

Storslått oppe på fjellet.
Og vakker utsikt.
Og ikke minst grønt.
Mørke skyer i sikte, og noen få drypp på oss også.
Disse to karene hadde siesta mist i veien.

Vi hadde enda ikke spist noe så vi siktet oss mot Vryses for litt lunsj. Ved restaurantene rundt elven er det en kamp å finne parkering, så vi drar litt lengre bort. Her er det en enkel sjappe, med god parkering, og helt grei mat. Så etter å ha fått i oss noe god næring her, på 2 Brothers, kom vi oss ut på National Road og kjørte hjem.

John Erik får dagen første kaffe, altfor langt ute på dagen og abstinenser var å spore, men Linda måtte roe nervene litt etter dagen strabaser.