På full fart mot Nord

Bye, bye Kreta

Vi har reist nordover, mot kulde og snø for å sjekke kåken vår og gjøre diverse saker vi har utsatt en stund. Heldigvis ser det nå ut som vinterstormene har sturt sett rast fra seg, i vårt område i hvert fall. Som vi har sagt tidligere, snø er vakkert, men på avstand. Å reise fra Kreta på denne tiden av året medfører noen ekstra stopp og vi er jo tvunget til å fly via Athen. Fra Athen er det flere muligheter, også direkte til Oslo som egentlig ikke frister med alt det trøbbelet som jernbanen har i disse tider. Vi ønsker jo helst å lande på Torp i Sandefjord, som kun er noen få minutters kjøretur fra vår leilighet.

Det blir litt tid til vi igjen kan nyte denne vakre utsikten …
… eller oppleve slike fantastiske solnedganger.

Så ruten vi velger blir til Warszawa hvor det går daglig fly til Torp. Nå korresponderer jo disse flyene litt dårlig, så det må bli overnatting på veien. Nå er det jo slik at vi også liker oss godt i Polen og tar gjerne en ekstra natt i samme slengen, noe vi gjorde nå også. Selv om vi liker oss på Kreta er det veldig hyggelig å få gå rundt i andre storbyer, gå på restauranter og barer, treffe folk og nyte livet på hotell.

Vi vil savne byen vår … og leiligheten.

Nå gikk jo ikke avreisen fra Chania helt smertefritt, vi klarte å låse oss ute av leiligheten i det vi dro. Nå har vi heldigvis våre nederlandske venner tilbake, John Erik hentet dem på flyplassen dagen før, og en av dem skulle kjøre oss til flyplassen med Picasso’n. Da er jo de så heldige at de å fikse slik at vi kan komme oss inn i hus når vi er tilbake. Ellers så gikk resten av reisen på skinner til Warszawa. Vi flyr med Aegean og bestiller vanlige billetter og ofte får vi tilbud om å oppgradere til business, så også denne gangen. Veldig herlig når vi har flere timers venting i Aten og nyte tiden i loungen.

Linda ser litt betenkt ut … skal, skal ikke gå på flyet.
Frokost på vei til Aten.
Vi hadde god plass på business transporten i Aten, fire personer og en hel buss.
Stilig på hotellet vårt.
Litt velkomst snacks.
Utsikten fra vår veranda … eller røykebalkongen på hotellet.
Her er det ennå jul ….

I går vandret vi litt rundt i gamlebyen for å få oss litt mat, og her er det jul fremdeles. All julepynten lyser fremdeles opp over alt gjennom hele byen, og julemarkedet i gamlebyen er i full gang selv om det i går kveld var lite folk ute.

… med boder …
… og skøytebane.
Inngangen til gamlebyen lyser opp …
… og alle gatene …
… er fulle av julelys men lite folk.

Vi stakk innom en restaurant vi pleier å besøke og så sent som vi kom var vi alene, men vi fikk i oss noe mat og ett par Zubrowka … bison gras vodka, som er en favoritt når vi er i Polen. Vi ruslet litt gjennom nesten folketomme gater tilbake mot hotellet, og tok en rast på en bar, før vi gikk opp på vårt veldig fine rom.

Linda fikk seg sin gåselegg og soppestuing. Potene her er nok noe av de beste vi har fått.
Standard tilbehør, Zubrowka og øl.
Vår nærmeste bar, ikke trengsel her heller.
En bar vi passerte og tappekranene på utsiden, kan nok være gøy her når temperaturen stiger litt.

Dette er jo egentlig feil tid å reise opp, vi må planlegge bedre slik at vi går klar de verste vintermånedene, men denne gangen ble det slik. Vi var ute og spiste siste kvelden før vi dro og følte oss absolutt ikke klare til å reise, særlig når værmeldingen for de neste dagen viste over 20 grader og sol. Vi får gjøre det vi skal og komme oss tilbake.

Picasso’n er på flyplassen for å hente nederlendere.
Linda fikk en aldri så liten kjøttbit siste kvelden.
Vi fikk en kake etter middagen hos 50/50 Mezedopolio, Albanian Trilece Cake som var fantastisk god.