Ut på tur for indisk mat.

Så ble det en tur til denne byen da.

Vi har vært på en kort liten tur og underveis la vi ut en video med mange spørsmålstegn om hvor vi var på vei. Svaret var ikke så vanskelig hvis man hadde lest hele den forrige bloggen … der annonserte vi at en Rethymno tur. Det hadde vel neppe blitt noen tur hvis vi ikke hadde bestilt før John Erik ble forkjølet … men nå var turen bestilt og betalt … og John Erik påstod at formen var bedre selv om det var mye nysing og snørr.

Selv om vi holder oss på litt mindre veier er vi langt fra alene, her er det både store og små biler.

Til Rethymno er de sånn omtrent en timess kjøring fra oss hvis vi kjører direkte … noe som ikke var planen. Innsjekk på hotellet var ikke før klokken tre, så vi tok oss god tid på morgenen … noe vi liker, før vi satte oss i Picasso’n og la i vei. Måtte innom og fylle litt diesel og få vasket rutene…. så bildene våre skulle bli best mulige. John Erik hadde blinket ut en taverna litt innenfor Kalyves hvor vi ville stoppe for lunsj. Viktig å sjekke på google maps når de forskjellige stedene åpner. Så “tidlig” på dagen som når vi dro er det ikke alle tavernaene som er i farta, de aller fleste åpner klokken seks. I Armenoi, en liten landsby innenfor Kalyves, ligger tavernaen Drosostalia … et sted vi aldri hadde besøkt, men som virket veldig bra og så åpnet de halv ett. Dette så på forhånd ganske perfekt ut og det var det også. En vakker liten plass og en taverna med god mat. Tror nok ikke det er siste gangen vi har spist på denne hyggelige plassen … og i tillegg lett å parkere.

Tavernaen ligger helt i gaten.
Trivelig sted som vi nok kommer til å besøke igjen … om ikke så lenge.
Lunsjen vår og de pølsene var nok noen av de beste vi har fått.
Det ar ganske fint rundt tavernaen også …
… og tvers over gaten ligger denne vakre kirken.

Etter lunsj tok vi gamleveien, gjennom Vryses og frem til Georgioupoli, før vi igjen la oss på National Road. Videoen vi la ut er tatt før Vryses hvor det er skikkelig med skog og ser faktisk litt ut som vi er i Norge. Dette er jo en vei som vi til stadighet kjører … mye hyggeligere enn hovedveien. Midt i Vryses er det utrolig vakkert med elven og alle Donald Duck’ene som svømmer rundt mens du kan sitte på kafe rett ved og nyte en god espresso … eller en ouzo, til en god kake. En trivelig plass med også en del lokale kafeer der de lokale nyter mer enn kaffe. Vi prøvde en gang å finne en overnatting der, sånn på sparket, men det lot seg ikke gjøre og vi endte opp i Kalyves.

Ser jo nesten ut som vi er på tur i de dype norske skoger.
Allèen inn mot Georgioupoli.
Hotellet “vårt” i Georgioupoli. Liker oss på den nederste verandaen rett over skiltet.

Nå dro vi rake veien fra Georgioupoli og til Rethymno, ikke så lange kjøreturen og mye av strekningen er rett frem langs stranden. Her vil det nok skje store endringer om ikke så lang tid, store byggeprosjekter flere steder. Det blir litt mer svingete når vi nærmer oss Rethymno by der vi svinger av fra hovedveien og inn i det, som etter sigende, skal være Hellas verste kryss. Går jo som alltid bra her, alle er nok klar over hvor idiotisk dette krysset er og kjører med varsomhet. Nå er det bare å komme oss ned mot havet og runde rundt fortet og frem til parkeringen. En av grunnene til at vi velger Hotel Ideon er at dette hotellet ligger veldig nær en sikker parkeringsplass.

Denne kirken blir med på bilde hver gang vi passerer og ligger ved broen med det klingende navnet P3.
På vei inn til Rethymno.
Slik ser “stranden” foran hotellet ut … hvis det skal bades her er nok badesko et must.

Det ble en kort stopp på hotellrommet for å skifte noe klær før vi ruslet inn i byen. Vi hadde jo vært her et par ganger tidligere og sett oss ut noen favorittplasser, En av disse er Olive Tree Bar-Café som ligger rett i gaten inn i byen fra vært hotell. Her har vi hatt det mye moro … og vi ble kjent igjen,  Her ble det noe godt i glasset mens vi kikket på alle som passerte … også toget tok en tur forbi. Der i fra gikk vi litt gatelangs inn i gamlebyen … og her er det lett å miste retningssansen, noe vi gjorde. Vi slo oss ned på en hyggelig plass, som vi også hadde besøkt tidligere, og var så heldige å treffe på noen av våre blogglesere. Det skal sies at det varmer våre hjerter å treffe mennesker som synes det er herlig å lese vår litt for, kanskje, personlige blogg … men vi skriver om livet vårt. Men uansett så er vi de vi er og deler det med alle, også våre fadeser … som det jo blir en del av.

Mens vi satt på Olive Tree kom jammen toget forbi.
Her utvides baren og klargjøres for kvelden. Vi hadde noen timer her under karnevalet og danset i gaten.
Midt inne i gamlebyen ligger denne koselige plassen hvor det er helt herlig å sitte å følge med på det som skjer.
Oversikt var god når du måtte på toalettet som er to etasjer opp.
Vi passerte også et annet fint lite tog på vår ferd …
… og noe pitoreske dører.

Nå begynte vi, hadde vel kanskje vært det en stund, å bli sultne. Og hele grunn til at vi tok denne turen er indisk mat. Vi satt og spiste på indisk mat på Namaste i Chania og snakket om hvor få slike restauranter det egentlig er her på øya. Men vi hadde jo spist på en i Rethymno og dit vil vi igjen. Så ble det slik da, Linda kastet seg inn på booking og vips så hadde vi hotellrom i Rethymno … vanskligere er det ikke. Målet vårt med denne ture var Jot Indian restaurant … vi elsker slik mat. Sikkert mange som mener vi skal ete gresk mat her … men er du her mer enn fjorten dager så er det grei med litt variasjon. Vi fikk bestilt inn en duglig mengde med mat som smakte helt fortreffelig og det eneste spørsmålet var … om vi ville ha den litt spicy, noe vi selvfølgelig ville. Maten var, også denne gangen, veldig god og med ei flaske prosecco ved siden … helt perfekt.

Siden vi feil gikk og endte opp ved hotellet på vei til den indiske restauranten fikk vi en tur gjennom den vakre havnen …
… og fikk også med oss fyret.
Godt med litt bobler når man er ute og koser seg.
Full indisk middag som smakte herlig … og askebegeret vårt.

Etter måltidet vårt ønsket vi å se litt mer på livet. Vi minnes tilbake sist vi var der, gatene var fulle av folk og umulig å komme frem. Slik var det ikke denne gangen, godt med plass … nesten et svart hvit forhold. Nå var det jo sent på sesongen og ikke noe spesielt i byen … strandpromenaden som var ufremkommelig  sist vi var der … var nesten øde. Men vi måtte jo ta en tur til rockesentrum i denne byen … men det var rolig der også selv om de spilte de beste musikken. Chaplins er stedet hvis det røsker litt i rockefoten … det røsket lite denne kvelden.

For oss er dette plass nummer en på promenaden og det er jo på grunn av musikken. Chaplins er en rockebar.
Ikke akkurat trengsel på promenaden denne kvelden.

Nå var det jo to typer på byen med ikke alt for god helse denne kvelden, John Erik nok på bedringens vei men dessverre motsatt for Linda. Så vi ruslet tilbake til hotellet og klarte det kunststykket å være der før tolv … det sier at formen ikke var på topp. Men vi fikk med oss en flaske rosevin fra baren og rakk vell kanskje et glass før vi stupte i seng for frokost neste dag. Resten av turen kommer i neste blogg.

Det var ikke så lange omveien vi tok, men vi brukte mye mer tid enn en time og sytten minutter.