Når Carmel stormer

Da er 4.søndag i advent her og fire lys er tent…og får å si det sånn så har vi faktisk julestemning. Det er hvitt på toppene og gradene sirkler rundt 10 pluss.

John Erik startet dagen med å trosse været for å kjøre ut til Platanias for å mate katten som har slått seg ned ved Therino. Dessverre har vi ikke sett kattungene den siste uka…

Begynner å tro at de to små nøstene ikke har klart seg….Det er jo sånn at kattene vandrer hyppig over hovedveien på jakt etter mat når restaurantene stenger ned, og tilgangen til mat er nesten lik null.

Heldigvis har Leo selv reddet en kattens unger ved å ta den hjem som familiekatt 🙂 Nå er han i Albania på juleferie, så vi legger turen hyppig utover for å fore kattemor. Og så håper vi at vi på nyåret får fanget henne, slik at vi kan få sterilisert henne.

Villkatter er et problem her vi holder til. Lykkeligvis drives det et stort frivillig arbeid blant både lokale og “faste turister” . En av dem er svenske Tina. Vi er så heldige å ha bli kjent med henne. 

Hun gjør et fantastisk arbeid, og er her flere ganger pr.år. De periodene hun ikke er her hjelper hun allikevel mange katter i her nede. Vi har selv levert katter til dyrlege, for ulike behandlinger, som hun har finansiert via betaling direkte til dyrlegen.

Får de av dere som skulle være interessert i å bidra er hennes informasjon her:

Som overskriften forteller stormer det godt her nede om dagen. Det siste døgnet har det blåst, regnet, haglet og tordnet. 

Da er det godt å være inne og pusle med førjulsaktiviteter. For John Erik er det primært vintersport på skjermen ;-)….thi-hi…:-) …..for meg betyr det først og fremst å pusle på kjøkkenet.

Fredagskveld med hjemmelaget pizza og  håndballkamp på skjermen 

De som kjenner meg godt vet at jeg liker å styre på kjøkkenet…MEN…jeg er nok ikke like organisert som John Erik når jeg holder på….så takk og lov for meg så kommer det krisehjelp når jeg mister kontrollen…hahahah….

Burde vel egentlig tatt ett “før og etter bilde”…..men, sitte bare og puster lettet ut….i stua…når John Erik gjenoppretter kontroll på kjøkkenet….for at jeg kan fullføre prosjektene mine!!!

Kaker i boks

Skal ved en seinere anledning huske de bildebevisene 😉  Nå får dere nøye dere med dekket bord…thi hi…

Fredag fikk vi hovedingrediensen til julemiddagen i hus. Slakteren i Galatas fant et flott ribbestykke til oss. 

Klar til å kose seg noen dager på kjøla

Tror vi har skrevet det før, men gjentar det i dag. Slakteren i Galatas er slakteren vi bruker mest. Bestandig hyggelig og god service der.

 Og hvis du først skulle være i landsbyen er den lille frukt og grøntbutikken vis a vis også verdt et besøk 🙂

Vi er noen ihuga brettspillere. Liker godt å skru av skjermer, sette på musikk og spille brettspill. Favoritten vår er kinasjakk. 

Men, det å få kjøpt et kinasjakk spill her i Chania har vist seg å være vanskelig. Vi har trålet butikkene uten resultat. Så i begynnelsen av november startet jeg jakten på nett.

Og fant tilslutt et spill jeg bestilte. Kom kjapt en mail om at det var registrert, betalt og at spillet seinest skulle være på døra her 6.desember.

Glad og fornøyd fortalte jeg mannen den gode nyheten…at snart….skal vi spille kinasjakk igjen….

Spillet startet sin ferd…ja, faktisk fra Kina….og jeg har kunnet med interesse følge dets ferd vi tracking….og den har hatt en spennende ferd til Europa og gjennom Europa…..og den 4.desember “så” jeg at pakken var ankommet Chania.

Mandag 6.desember satt jeg hjemme som et tent lys hele dagen. Ventet spent på budet. Ventet og ventet…..og pling sa det på mobilen…seint på kvelden

Da poppet det opp beskjed om mislykket levering da ingen var hjemme!!! IKKE HJEMME!! Jeg var jo som klistret hjemme….

De neste dagene kommer det melding om at det er feil adresse….HVA!! Jeg sjekket og dobbeltsjekket….jeg og adressefeltet på bestillingen var samme sted!!

Tilslutt kom det melding om at jeg selv måtte plukke det opp på budkontoret. Greit nok det….men hvilket kontor??? Det fantes ikke noen opplysning om hvilket firma…haha…

…og som ikke det var nok….fantes heller ikke noe trackingnummer annet enn det fra bestillerkontoret…

For å gjøre en relativt lang historie kort…vi har nå kartlagt hvor omtrent alle byens budkontor er….og endelig på torsdag ble vi lykkelige eiere av et spill fra Kina!

Underveis via google anmeldelser….har jeg kunnet lese meg frem til at jeg er langt fra den eneste som har opplevd dette her i byen…..at jeg ikke vet hvor jeg bor eller er hjemme når budet kommer 😉 just telling 😉

En pakke som derimot landet lett….John Erik kjøpte liten kjøkkenmaskin til meg:

Nå er det snart på tide å runde av bloggen for i dag. Det er en stor dag for oss nordmenn…. Håndballjentene våre skal forhåpentligvis gjøre oss til verdensmestere i dag!! Og da skal alle krefter brukes på å heie dem frem her i fra Chania!

Så ha en riktig fin 4.søndag i advent. Kos dere og nyt livet. Avslutter med noen julebilder vi knipset fredag kveld. De er fra torget på utsiden av “svenskebutikken” i Mournies.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg