Snart på vingene igjen!

Det var et veldig fint lys på morgenen da vi kjørte mot Skien.

Det har gått noen dager siden sist vi skrev blogg, høres nesten utrolig ut, men vi har jo ikke hatt tid. Stort sett så er vi hjemme og gjør så og si ingen ting annet enn å lage mat og se på TV. Slik også i begynnelsen på denne uken, men mot helgen dro det seg litt til for oss. Men en ting vi har fått gjort oss ferdig med er å få spikret vår ferd ned igjen til Chania. Avreise fra torsdag 2. februar og først til Warszawa i Polen… ett par dager…. før vi ender opp i Chania via Athen lørdag den 4. februar. Vi ser frem ti å komme tilbake, særlig nå når vi sitter her i nesten 10 minusgrader og fyrer alt vi er kar om!!

Naboen hadde ligget inne hele natten……. og var veldig misfornøyd med at det hadde snødd i løpet av natten når hun måtte ut på do.
Hun trives veldig inne hos oss og vil igjen snart savne oss når ingen vil lukke opp døren slik at hun kan komme inn i varmen. Heldigvis har hun et fint hjem med verdens beste eiere 🙂

Vi har jo visst lenge at en tur til Skien, og Betanien Hospital, har stått på planen vår lenge, men vi ville jo bruke den anledningen til å treffe noen venner. Før vi kom så langt så ble det et kaffetreff i Sandefjord, med gode venner, som besøkte oss i sommer i Chania. Det var veldig hyggelig, og vi håper på ett nytt besøk denne sommeren.

Hadde litt rømme igjen etter jul og John Erik kokte rømmegrøt ……til frokost!!!
… som ble fortært sammen med litt spekeskinke.
Havna i Sandefjord med fergeforbindelse til Strømstad i Sverige.
De som følger med på MesternesMester ser mange bilder fra gatene bak her, riktignok uten snø, men med mye vakre blomster.

Dagen etter var John Erik ute for å handle ingredienser til fiskesuppe. Den skulle serveres hos vår gode venninne, som vi skulle overnatte hos i Porsgrunn, etter Linda sitt besøk på Betanien Hospital i Skien … må jo benytte anledningen til å avlegge et besøk hos kjente når vi er på tur. Men før vi kom så langt fikk vi et kompis fra Porsgrunn på besøk, som senere på kvelden skulle til Torp og hente noe folk fra et fly. Vi benyttet anledningen til å spise middag sammen, og Halvorsen serverte stekt brosme som falt i smak. Hyggelig å få et uventet besøk av en god venn!

En av John Erik’s favorittbutikker her i Sandefjord, fiskebutikken til Brødrene Berggren AS.
Ikke den billigste plassen å handle … men mye godsaker.
Stekt sei på ertestuing med gulrot og blomkål. Tilbehøret til seien var restene fra kokt skrei dagen før.

Turen ti Skien startet ufyselig tidlig for oss, time på sykehuset halv ti og omtrent en times tid å komme frem. Vi var der i god tid og Linda’s sjekk gikk uten merknader, og alle hennes dystre spådommer gikk rett i vasken … humøret steg og bekymringene slapp. Nå bar det til Porsgrunn og kaffe hos Lise før vi måtte en tur ut i kulden i byen. Vi måtte bare besøke Baci som driver “Creperi To Be” i storgaten. Det er sikkert noen som kjenner ham fra Kreta hvor han har vært å treffe på flere restauranter.

Baci og Linda

Etter besøket hos Baci var det bare å få handlet litt, og kommet oss inn i varmen igjen, og få kokt ferdig fiskesuppe til lunsj. Lunsjen ble helt fortreffelig, og vi koset ut over ettermiddagen og ventet på besøk av vår kompis, som hadde besøkt oss dagen kvelden før. Med litt mer mat utpå kvelden, og godt i glassene, ble dette en virkelig topp kveld med mange gode historier … og det gikk et stykke ut i nattens timer før alle hadde funnet ut at det var nødvendig med litt ladetid. Det ble ettermiddag før vi satte oss i bilen igjen og satte nesen mot Sandefjord og til en ganske kald leilighet.

Det var fint langs veien og ganske lite trafikk.
Litt vakker og trolsk kveldsstemning hjemme hos oss.