Theriso ravinen med venner

Disse fantastiske fjell på Kreta.

Søndagen, som er alle grekeres utfartsdag, valgte vi å gjøre det samme. Først kjørte vi til Agia Marina for å plukke opp våre venner og satte kursen mot Therisio. Linda fikk fri fra fotojobben, da vi er så heldige å ha en flott fotoassistent i Siv og 🙂 Hun kan virkelig knipse fine bilder. Så bildene i denne bloggposten må Siv Karin Bore få æren for! Og så viste det seg også at Monica Asphaug hadde knipset noen blinkskudd for oss!

En lystig gjeng på tur. Siv og John Erik i front, og Monica og Linda bak.
Bougainvillea, disse vakre buskene er over alt og blomstrer som de nesten skulle få betalt for det. Men vær litt obs, har noen grusomme torner.
Slike små kirker er plassert rundt omkring, som oftest til minne om noen. Den her har vært svært heldig med utsikten.
Noen valnøtt barn.
Et slikt oliventre, selv om det ikke er så stort, er veldig gamle. Omkretsen på stammen måles og ut i fra det kan man bestemme hvor gammelt et tre er…. har vi blitt fortalt. Kan bli flere tusen år gamle.

Selve turen startet vi med å kjøre opp til Pano Stalos og over til Agia Lake. Dette er en strekning i nærområdet som er veldig fin, og på toppen, ved en liten kirke, er det flott utsikt til begge sider.

Den lille kirken på toppen av Stalos. Sjåføren og Picasso´n slapper av i skyggen av oliventrærne mens fotografene virrer rundt.
Flott utsikt mot fjellene fra kirken.
Og her er Omalos i det fjerne.

Etter vår lille tur i fjellene i Stalos ble nesen satt mot ravinen til Therisio, som var ett av målene for vår ekspedisjon. Etter å ha bunkret litt vann og røyk startet turen helt greit, men om ikke lang tid var vi i litt lei trafikk. Tok igjen to av de små togene som også hadde Therisio som mål. Vi har jo kjørt her noen ganger nå, men det har aldri gått så smått som denne gang. Å komme forbi er jo også plent umulig, så vi tusla bak der da, stort sett i første gear.

Her ble det ble ruslefart til Therisio, men tror vår tur var mer behagelig enn for dem som dinglet rundt i den bakerste vognen på toget.

På vei inn i Therisio og nå hadde vi omsider kommet forbi begge togene.
Stresser ned etter tog rallyet med iskaffe.
Solide midtrabatter her på øya.

Men vi kom da opp til slutt, og fikk oss en kaffe på torget i Therisio, før vi dro videre for å få oss noe mat. Dagens lunsj skulle inntas hos Tzaneris & Archontissa – Cretan Traditional Taverna, et fantastisk sted med god mat. Der var det så og si full restaurant, men vi var heldige og fikk tildelt et bord med flott plassering. Utsikten der er helt utrolig, man kan se helt ned til havet.

Vakkert og ganske grønt oppe i fjellene.
Tzaneris & Archontissa Taverna står det her.
Utsikten fra tavernaen, og jammen var det blitt ny asfalt siden sist vi kjørte her.
Veldig god salat og Keramia pølser. Det er verdt å reise bare for disse pølsene.
Slowcoked gris og geit. Var så mørt at det nesten falt fra hverandre, og det smakte fortreffelig.
Nydelig kjøttpai. Denne var med gris, men lages også på lam.
Etter maten ble det, raki og kake. Nå som det er sesong for druer får man det også.
Var litt skralt med parkering når vi kom. Ble et c-moment for å komme ut og inn på førersiden.

Vi konsumerte ett skikkelig gresk måltid, og alle var stappmette, før vi la i på vei igjen. Picasso´n var fylt opp med flere høydeskremte jenter, så det ble bremset mye inne i bilen. Men vi kom oss trygt tilbake til sivilisasjonen og var klar for en kaffepause som vi tok i Kato Stalos hos Faros Café – Snack Bar.

Et stilig krigsminnesmerke på veien ned. Vet ikke hva det merker for alt står på gresk.
Plutselig dukker Chania frem, vi har noen svinger og høydemeter igjen.
På veien ned møtte vi også på noen lokale som hadde slått seg til ro i skyggen
Og dette er ruten vi har kjørt.