
Mens vi satt på Kreta, ble mange veivalg opp igjennom Europa løselig diskutert, det eneste vi var helt klare på … vi skulle til Albania. Veien videre derifra tok vi mer eller mindre på sparket… likevel så var et sted var helt spikret, og det var Vang Stavkirke eller Wang Church i Polen. Vi hadde jo tenkt oss innom Wien og Praha også, men begge plasser slet vi med soveplass for Astri.
Hotellet vi hadde booket oss for et par netter i Polen ligger ganske nære den lille byen Karpacz, der Vang Stavkirke er satt opp igjen og var derfor et perfekt utgangspunkt, for liten avstikker, til det polske høylandet i sør.


Etter en god frokost, litt avslapping på verandaen i solen, satte vi av sted mot fjellene. Vi ble litt overrasket, visste jo at det var en liten by der, men ikke at den skulle være så turistifisert med masse hoteller, skibakker og annet for å trekke folk. Vang Stavkirke var tydeligvis ikke byens store attraksjon.




Vår tanke var å kjøre opp til kirken å parkere, det gikk ikke, to eldre polakker anviste oss pent til en parkeringsplass og dirigerte oss nøye på plass … og etterpå tok de seg godt betalt for jobben og plassen…..
Bakken opp til kirken er rimelig bratt og tung å forsere, begge veier, med nok av serveringssteder hvis det blir for tungt. Og souvernier fra stedet er enkelt å få tak i langs veien, og veien fører også til fine turområder i skogen bak kirken.
Oppe ved kirken er det igjen frem med noen Zloty for å komme på innsiden. Den Lutherske Menigheten som drifter kirken, bruker midlene fra besøkende til å holde stedet i orden.



Vang Stavkirke har litt av en historie. Den er bygget i Høymiddelalderen rundt det 12 århundre og var i bruk frem til sånn omtrent 1830, da det var bygget ny kirke, siden denne gamle stavkirke var for liten.
Det ble bestemt at stavkirken skulle rives, noe alle ikke var enig i. Maleren J.C.Dahl engasjerte seg sterkt i bevaringen av stavkirken og endte opp med å kjøpe den. Etter flere mislykkete forsøk på å få flyttet kirken, endte den opp i å bli solgt til Tyskland,

J.C.Dahl var personlig bekjent med kong Friedrich Wilhelm IV av Preussen og fikk ham til å flytte hele stasen til Tyskland i 1841. Her ble den aldri montert, men flyttet til Karpacz, i dagens Polen. Etter et par års monteringsarbeid, med litt kunstnerisk frihet, ble kirken innviet den 15, oktober i 1843 på kongens bursdag.






Det skal også være noe gammel rune skrift på kirken. Disse er ikke mulig å se, Den Lutherske Menigheten har dekket disse til, da oversettelsen visstnok er støtende for dem. Nyere forskning mener at det som ble tolket for mange år siden er feil, og kun referer til dem, som en gang i tiden, bygde hele stasen.









Etter å ha tråkket rundt i og utenfor Vang Stavkirke en stund trengte vi en kaffekopp. Og det skal sies at engelsk kunnskapene på dem som jobber mot turister rundt kirken, er betydelig bedre, enn hos den som styrer kirken.
Mens vi satt der med vår kaffe kom plutselig en av brødrene Dal forbi, den mindre kjente fjerde broren Vang Dal. Kunne se ut som han kom tilbake fra en ekspedisjon i skogene bak kirken.
Vi tok dette som en rundtur og fikk med oss mer av området. Så enda flere hoteller der oppe, og det var flere under oppføring. Veien ned her var mer svingete og brattere, små tettsteder og mye skog, før vi kom ned til Jelenia Góra, som er selve byen her.

































































































































































































































































































































































