40 timer i Warszawa

Skøytebanen på torvet i gamlebyen.

På vår ferd til Kreta hadde vi en pitstop i Warszawa, en by vi har besøkt flere ganger, og vi trives veldig godt der. Derfor kommer det et lite innlegg fra besøket vårt på vei nedover……Nå ser det ut som uværet, med det flotte navnet Barbara, har rast fra seg….og da er vi snart klare igjen til å gå ut dørene her i Nea Chora…..som igjen betyr at dere vil få være med oss rundt i hverdagen….og turer….og opplevelser her…..

Denne gangen hadde vi ikke været helt med oss, og kom oss ikke rundt ,slik vi hadde håpet på. Sjeldent at vi har oppholdt oss så mye på hotellrommet som denne gangen, men vi fikk jo ladet batteriene skikkelig før siste etappe.

Her bodde vi i to netter. Greit hotell men litt tungvint fordi det var noe feil med det elektriske låsesystemet på dørene til rommene, slik at resepsjonisten måtte låse alle inn … og da kunne det bli litt venting med bare en på jobb om kvelden/natten.
Hotellet hadde tidligere vært boligen til en polsk forfatter og resepsjon hadde vært hans skrivestue. Dette bildet av en av hans bøker hang i resepsjon, tror lalka betyr dukken. I følge google er den oversatt til 27 språk………og også fremført som teaterforestillinger.

Heldigvis la vi i vei mot gamlebyen første kvelden, for å besøke gamle tomter … denne kvelden var kald, men tørr. Vi kjenner til flere av restaurantene der og hadde ikke noe direkte formening om hvilken vi skulle velge. Men uansett ville vi til selve torvet og sjekke om det var skøytebane der i år også … der var det og stor aktivitet. Vi så på litt, skøyting er ikke aktivitet for oss gamlinger, og tok en kjapp avgjørelse på hvilken restaurant vi skulle velge.

Tror utrykket “julen varer helt til påske” må komme fra Polen …….siden det nå langt ute i februar….. fremdeles var fullt julepyntet …
… overalt var det mye lys og tydeligvis ingen bekymring for høye strømpriser!!!!
På vei inn til torvet i gamlebyen.

Vi valgte å gå til  Restauracja Kamienne Schodki s.c., den restauranten vi hadde vært flest ganger på, fordi vi for noen år siden bodde i samme bygget, og spiste frokost der daglig. Hyggelig å være tilbake og treffe på samme servitør. Det var tynt med folk, sikkert fordi vi som vanlig var sent ute i forhold til stenging på stedet … men vi fikk mat, og i rikelige mengder!!!

Vår servitør Pieter og John Erik.
Forretten vår som Linda fikk litt problemer med. Potetpannekaker med kaviar var ikke noe for henne.
Vi bestilte to hovedretter som vi i gresk ånd hadde tenkt å dele. Delingen hadde kokken gjort for oss, helt greit. Begge deler her var godt, men knoken her var helt suveren, og må bestandig spises når vi er der. Kanskje ikke den mest fotovennlige tallerken, men smakte gjorde det!
Til dessert fikk litt av alt, alt smakte, og med kaffe og en polsk brandy, var dette helt fortreffelig.

Rundt torvet der er det stort sett restauranter, men få puber, men det er en…….og der er vi godt kjent…… vi har noen kvelder der 😉 Vi trasket de få meterne bort dit, og selv om det var noen år siden sist, var det ikke merkbar forskjell å komme tilbake. Det ble en sen og artig kveld, sammen med masse hyggelige mennesker, før vi fikk kapret oss en taxi tilbake til hotellet vårt.

I denne baren har vi hengt noen ganger.
Det var karaoke når vi var der. Vi sang ikke,  men fikk oss en svingom ute på kvelden.

Neste dag hadde vi tenkt å bruke på litt på å vandre litt rundt i byen … noe vi fort slo fra oss, da det snødde store filler ute, og fortauene var bare fulle av slaps. Men vi måtte jo ha noe mat…… så en liten tur ut måtte vi jo, uansett vær. Dagen før vi stakk inn på en kneipe, Ceprownia, for polsk øl, med en Zubrowka vodka inntil…….og selvfølgelig måtte vi ha en Zureksuppe som brunsj. Vi gikk forbi denne nå og valgte heller en irsk pub, vi trengte en liten pause fra vandringen i snøslapset på vår vei til middag.

Polsk øl er bestandig godt, så også disse, som vi nok ikke hadde testet tidligere, og som vi nøt til zureksuppen.
Var en tur innom en irsk bar for en aldri så liten lesking av strupene på vei til middag i snøslapset. De ble forundret over at vi valgte å betale når vi gjorde……det var bare en time til livemusikken deres skulle starte!!!

Siden vi dagen før hadde spist polsk mat, var vi nå innstilt på noe annet. Dagen før hadde vi passert en asiatisk restaurant og satte kursen ditover. Det var ikke langt, men tilstrekkelig langt nok til å bli våt på beina!!!!! Vel fremme på NEM Asian Fusion Restaurant, som den heter, fikk vi oss litt herlig og godt krydret mat.

Hit, men ikke lenger, for middag. Begynte å bli litt vått på føttene og vi skulle jo tilbake også. Ikke noe å si på julestemningen på utsiden her!!
Denne forretten passet Linda glimrende … og er vel en gjenganger…….. når vi er på asiatiske restauranter.
Gode hovedretter og den ene var det skikkelig krutt i.

Etter middag ble det strake veien tilbake til hotellet, i snøslapset, mens vi kjente fuktigheten trekke igjennom skoene våre. Vi var en smule bekymret for om skoene ville være tørre innen neste dag!!!  Denne dagen ble det som sagt mange timer på hotellet, med dårlig nett, så blogging var uaktuelt. Heldigvis hadde vi bunkret litt småsnacks på Torp før vi dro, så det gikk greit å kule helt ned på rommet det meste av døgnet … fordelen ble jo også, at vi neste morgen, var veldig tidlig klare for å reise til flyplassen!

En kuriositet vi møtte på på fortauet. En liten bod som solgte kunst sokker. Her med motiver fra vår Munch.
Motivene var mange…….også fra andre kunstnere…..
Vi passerte taxfree butikken uten å gjøre noen handel……. men måtte ta et bilde av denne vakre doningen som stod der.