Barbara på slep

Vi tar av fra Athen på siste etappe til Kreta i vakkert solskinn. Litt snø på fjelltoppene i bakgrunn … men dagen etter var nok det meste hvitt.

Da er vi tilbake i leiligheten vår på Kreta i et ganske dårlig vær. “Barbara”, som denne stormen kalles, har egentlig forfulgt oss fra lørdagen i Warszawa. Alt så veldig fint ut da vi dro fra Sandefjord, knall sol og ett par minusgrader. Hadde avreise fra Torp litt ute på dagen, og ble skysset dit av kompis i god tid, så vi rakk ett glass vin ute i solen. Ble fort litt kaldt og vi trakk inn i varmen, for en matbit og noe godt i glasset, før vi satte nesen mot Warszawa.

Fyr i ovnen på morgenen og kofferten til Halvorsen venter på den siste input.
Hvert vårt glass vin ute i solen på Torp.
Her kommer “bussen” som skal bringe oss til Warszawa.
En liten “starter” før frokosten vår, burgers, på Torp.

Det var allerede begynte å mørkne da vi ankom Chopin flyplassen. Der fant vi kjapt en taxi, som tok oss inn til hotellet vi skulle bo på i sentrum. Heldigvis tok vi en tur til gamlebyen samme kveld, selv om det var litt kjølig…… så var det tørt og snøfritt.

Standard når vi kommer til Polen, zurek suppe og zubrowka bison vodka.
Linda var så heldig å treffe julenissen som tydeligvis jobbet overtid.
Fremdeles jul på gamleby torvet i Warszawa.

Dagen etter hadde vi jo litt planlagt med å tusle rundt i byen og kose oss. Slik ble det ikke, våknet til at det snødde ute….. og fortauene var fulle av slaps! Det var lite fristende å valse rundt i dette været, så denne dagen gikk stort sett med til soving på rommet…..!!!!!!…… før vi på kveldstid lurte oss ut for litt mat. Det var glatt og ufyselig å vandre rundt, våte på bena ble vi også, så ble bare en kort runde, før vi valset tilbake til hotellet. Vi hadde tenkt å blogge fra hotellet … men internettet deres var for tregt … så det ble med tanken……

Bildet ut fra rommet vårt på hotellet …
… og dette er samme bilde kun et par timer senere.
Det ble fort litt julestemning i gaten … men ikke spesielt stemningsfullt å tråkke rundt i sørpa på fortauet.
Middag på Restauracja Kamienne Schodki s.c..

Så tidlig lørdag morgen var vi VELDIG klare å for å komme oss i retning Kreta……og ganske opplagte etter alle de timene vi hadde tilbrakt i horisontalen på hotellet. Det var jo heller ingen grunn til å oppholde seg lenger en nødvendig, i en by, som overhodet ikke fristet å gå en meter i på grunn av føreforholdene.

Vinter på Chopin flyplass når vi dro.
Frokost på Chopin flyplass før avreise til Athen.

Heldigvis hadde vi underveis oppgradert våre billetter på Aegean, så veien var kort til loungen for frokost. Det var herlig å komme inn på flyet og vite at neste stopp var i Hellas. På denne tiden av året må vi innom Athen, før vi kan komme over til Kreta, men det er bare å ta det som en tur……..og slappe av. Det er relativt lett med loungetilgang og gode plasser på flyet, som businessbilletter mulighet for. Men det var likevel litt foruroligende, da kaptein på flyet, fortalte om temperaturen i Athen … da var det greit å ha med litt vinterklær fra Norge!!

Lunsjen på flyturen til Athen. Vi oppgraderte til business, ca 120 euro for mat og drikke på flyet samt tilgang til loungene før vi dro fra Warszawa, og i Athen, hvor vi hadde litt ventetid.

Etter ett par timer i Athen, også i loungen, var vi i gang med siste etappen til Chania. Det var her vi virkelig begynte å stifte bekjentskap med “Barbara” og hennes vrede. Vi rakk heldigvis å komme oss i hus, og en liten tur ned og hilse på våre venner på Avalon, før det barket løs for fullt. Til tider øste regnet ned i store mengder, og vi ble opplyst med heftige lyn, samtidig som det buldret noe voldsomt.

Tilbake i Chania og vår første ouzo siden vi reiste til Norge.
John Erik fikk besøk av denne pusen som veldig ville ha litt kos.

Heldigvis får vi tak i alt vi trenger kun i få minutters gange fra her vi bor … noe som viser seg veldig praktisk, siden Picasso’n står med et flatt bakhjul……. John Erik er ikke fristet til å gjøre noe med det før været smiler litt til oss igjen. Vi har fått det vi trenger av matvarer i hus for noen dager … og grytene er i kok … så nå er det bare å vente på at været snur….. og vi igjen kan subbe litt rundt på øya igjen 🙂