Flotte juledager :-)

Det er mandag ettermiddag og jeg sitter her ved spisebordet vårt og ser ut vinduet….og opp på de flotte hvite fjelltoppene.

Jeg sitter her glad, lykkelig og takknemlig for de flotte juledagene vi nettopp har hatt. Vår aller første julehelg her på Kreta. 

Kom en ballong flyvende forbi også…

Sist vi blogget var det lille julaften. Vi var godt i rute og det eneste som gjensto var å ordne årets juleduk. Jeg, Linda, er opptatt av bordpynt. Har bestandig ment at bordet skal være hyggelig å tilbringe tid ved. Og da er det viktig å ha stemningsfull og personlig dekor.

Noen ganger får jeg “geniale” ideer rundt ting jeg kan lage selv, slik at det mer personlig. Tidligere i år har jeg kjøpt en løper i strie, som jeg ikke har funnet noen god bruk for. 

Helt til jeg fant et pyntebånd på Zynka. Da er så jeg for meg at dette sammen med strieduken ble den perfekte juleduk i år!

I mitt hode hadde jeg bestemt meg for at å sette sammen den ville bli den perfekte avslutningen på lille julaftens kveld….noe koselig julete på tv, litt godt i glasset og neste dette sammen!!

Hahahha….det ble alt annet enn det…!! Atter engang fant jeg ut at jeg er vinner av tids-optimisme, samt at jeg helt bestemt har blitt eldre…mitt største problem med dette prosjektet var å faktisk tre nålen…!!!….

Duken ble ikke ferdig før julaften morgen, i godt lys!! …og resultatet hadde nok ikke vunnet noen pris….MEN, stemningsfull ble den 😉

Ble en runde med støvsugeren også på julemorgenen 

Julaften var vi fire nordmenn til bords her hos oss. En hyggelig julekveld med ribbe og tilbehør. Og en av gjestene hadde med seg den absolutt beste riskremen vi noen gang har spist 🙂

Vi hadde mange koselige timer rundt bordet, og kvelden ble til natt, før vi gjeste dro og vi slukket alle lysene. Tusen takk til dere to som bidro til vår første fine julekveld her i Chania 🙂

Julekveldens hovedattraksjon

1.juledag var vi invitert hjem til Eleni og Vaggelis.  Det er bestandig en fryd å bli invitert på mat hjemme hos dem. Eleni lager vanvittig god mat, og 1.juledag var intet unntak.

Hun stilte opp med hennes tradisjonelle julemat, som er svineknoke. Og at hun har servert det som familiens julemat i alle år….det kan vi forstå!! For den var god. 

I tillegg disket hun opp med mye annet godt også. Man går aldri sulten hjem ut av hennes hus 😉

 ….og som vanlig ble vi sendt med noen godbiter hjem også 😉

Men nissen ville ikke Vaggelis gi i fra seg….thi.hi

2.juledag sto jeg tidlig opp for å bake rundstykker til dagens sene brunsj. Som i dag strålte solen så fint på de snødekte toppene. Jeg føler meg så heldig som har en sånn utsikt fra vinduene.

Solen skinner inn i stua

John Erik skulle hente en av dagens gjester i Agia Marina, så han kombinerte det med å fore katten på Therino.

Stille i gatene

Hun lå og solte seg da han kom, men var først ved matfatet…thi-hi!!

Vi var 5 stykker ved bordet til lunsj….og 4 nasjonaliteter…..!!!…. Det er så berikende å ha venner fra ulike kulturer og med ulike bakgrunner.  Å kunne samles, spise, snakke, lære og knytte bånd. Gir livet en ekstra dimensjon. 

John Erik prepper mat

Og vasker opp…..

Håper dere som leser bloggen også har hatt en flott juletid. Og, tusen takk for alle koselige juleønsker vi fikk i kommentarfeltene på facebook under siste innlegg!  Alle er lest og satt pris på 🙂

I dag har vi bare vært hjemme og kost oss med “skjermene” våre. John Erik skal i kveld lage fiskesuppe. En av gårsdagens gjester hadde med sprellende fersk, selvfisket, fisk:-)

Nå er det under en uke igjen av 2021. Blir spennende å se hva de dagene skal fylles med. Det eneste jeg er helt sikker på er at det blir noe fint 🙂 

Ønsker alle en flott romjul…og så blogges vi før året er omme!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg