Tilbake på plass

Deilig å være tilbake og på søndagen strålte solen. En liten tur på morgenen og besøkte Leo på Therino. Denne øya er det nok mange som kjenner igjen … og det er god plass på stranden nå.

Så er vi tilbake i Chania igjen, har vært det noen dager nå. Vi hadde et ganske tett program, og fikk utført alle våre greier, før vi fortet oss tilbake. Nå var det heller ikke så fint vær når vi ankom Kreta, men det var i alle fall ikke glatt med snø og is på bakken. Første helgen i Sandefjord tilbrakte vi helt i ro i kåken vår, kun en liten handletur for John Erik så vi hadde noe å spise.

Over skyene skinner alltid solen.
Nærmer oss Kreta, gjør ingenting om det er litt gråvær.

Kostholdet vårt kan vi vel egentlig ikke skryte noe særlig av, riktignok litt skalldyr som vi alltid lengter etter nå vi kommer til Norge. Det ble kjøpt inn en stor pakke med pølser og noen pakker lomper, og det ble vår middag ut hele uken.

Her feires Valentindagen.
På onsdags formiddag trengte solen gjennom for en liten stund …
… og det er jo vakkert …
… men for det meste var det slik.

Det var noe hver dag fra mandag til torsdag, og siden vår bil er avregistrert, støttet vi drosjenæringen ganske godt disse dagene. Mandagen var det blodprøve for Linda hos Furst og her startet et lite komers, legekontoret hadde ikke sendt over rekvisisjon som avtalt. Egentlig ikke det store problemet, slikt kunne ordnes over telefon … men så enkelt ble det ikke. Mens Linda pratet med legekontoret brøt deres telefon og data sammen uten at vi visste det. Da ble det mer taxi for å komme fysisk tilstede for å få ordnet dette. Ting skal jo ikke være for enkelt her i verden, men alt løste seg og vi dro videre til Porsgrunn.

Ble fraktet av en slik en til Kreta.
Flyplassen i Athen, en liten stopp og så videre.
Flymaten vi fikk på vei til Athen, og den smakte faktisk veldig godt.
Dette fikk vi servert over til Chania, så vidt man rekker å spise før det er landing.

Vi skulle overnatte hos Lise, kusinen til John Erik, før Linda skulle på Betanien Sykehus dagen etter … og her ble det ordentlig middag på oss. Etter kontrollen til Linda på sykehuset bar det tilbake til Sandefjord. Neste dag var det fotpleie for Linda og mer inntekt til drosjenæringen, og som vi igjen sponset på torsdagen. Denne dagen var det tannlege på oss begge og vi valgte å slå i hjel noen timer i byen før vi dro til flyplassen for å starte vår reise tilbake til Kreta.

Det er ikke så ofte vi har koffert med til tannlegen.
Det smakte med et godt gammeldags smørbrød.
Litt Hellas i Sandefjord.

Det var ikke noe stress denne torsdagen, flyet skulle gå i ni tiden og vi hadde mange timer både i byen og på flyplassen. Så vi stakk en tur innom byens greske restaurant som drives av en kar fra Rethymno. Vi følte ikke for noe gresk mat, det har vi jo over alt her nede, så det ble karbonadesmørbrød. Når vi drar fra Torp blir det som oftest hamburger på O’Learys, så også denne gang. Det ble en real skuffelse, de hadde krympet og var ikke av samme kvalitet som tidligere.

Dette stod ikke til forventningene … men det som var i glassene var det ikke noe feil med.

Turen gikk via Warszawa også denne gangen og vi var jo sent fremme der. Det ble overnatting på hotell ved flyplassen og videre til Athen dagen etter. Ett par timer i Athen før siste etappe til Chania og endelig bena igjen på denne vakre øya. Selv om det ikke var det beste været her den dagen vi landet, hadde vi enda sluppet unna et riktig grisevær som hadde vært her de siste dagene. Vi var tross alt litt heldige, ikke så ille vær i Norge selv om vi syntes det var kaldt … og slapp unna en storm på Kreta.

Fint hotell vi sjekket inn på …
… og helt greit rom selv om det var dobbeltdyne.
Utsikt rett til flyplassen fra rommet, men ingen støy å høre.
Og det er nesten vel så fint i mørket.

Det var ganske herlig i bli hentet av Picasso’n, styrt av vår venn John, og kjørt tilbake til vår leilighet … og John hadde også fikset så vi heller ikke var låst ute lenger. Sammen med våre nederlandske venner spiste vi middag på Kokido … og alle der oppførte seg som vi skulle ha vært borte et år. Koselig å bli satt pris på.

Denne her har holdt for Halvorsen både opp og ned.