Festlige dager :-)

Utsikt mot Kissamos, grønt og mye blomster.

Dagen i går, 25. mars, er nok den viktigste dagen i Hellas og som feires med brask og bram. Dette er dagen i 1821 at Hellas proklamerte sin uavhengighet fra det osmanske riket med parader i alle større byer. Nå forgår dette litt for tidlig på dagen for oss … og det er veldig mye folk og vanskelig å få sett, spesielt når man er så lav som Linda. Vi var tilstede i fjor i Heraklion og var fornøyd med det.

Det flagges fra mange balkonger denne dagen.

Denne dagen har også sin spesielle meny, som vi ikke fikk testet i fjor og hadde som mål i år. Grekerne spiser dette til lunsj, mens vi drøyer litt ut over kvelden, og med fordel siden restaurantene er helt overfylte med folk. Så ut på kveldingen dro vi sammen med våre nederlandske venner til Me Nou & Krasi for å teste ut maten for dagen. Det er jo en risiko for at det er noe som allerede er fortært, men den sjansen tar vi. Det er sjømat som gjelder også denne dagen, og særlig saltet torsk, som vi ville kalt bakalao og her bakaliaros.

Festmat denne dagen er bakaliaros bianco …
… fritert saltet torsk. Saltet torsk er selve maten denne dagen.
Men det spises også mye annen sjømat, her blekksprut og syltet ansjos.
Dagens meny … helt gresk.

Nå har nesten alle vinterturistene dratt fra øya, de første direkteflyene fra Skandinavia har allerede ankommet. En venn av oss skulle dra i sekstiden på lørdag, så da la vi inn en lunsj hos Nikos i Sternes, som er ganske nær flyplassen. Vi tok oss samtidig en liten runde ned til Marathi og over prærien ved flyplassen før lunsj.

Stranden i Marathi, og faktisk et par stykker i vannet …
… ellers så var de lite folk å se.
God plass på parkeringen, bare Picasso’n og en del store sekker med et eller annet.
Flott utsikt på veien opp fra Marathi til Sternes.
Kaningryte som var knallgod og deres tzatziki er helt fantastisk.
Nikos taverna.
En detalj fra kirken rett ved tavernaen.

Lørdagen var en travel dag for John Erik, han var tilbake på flyplassen i ti tiden for å plukke opp en av nederlenderne, som hadde vært en svipptur i hjemlandet.

Etter turen til flyplassen traff Halvorsen noen gamle venner.

Søndagen gjorde vi noe vi har erfart ikke er det smarteste trekket her, vi la ut på kjøretur for å spise lunsj med svensken vår. Vi vet jo at alle tavernaer er stapp fulle med folk denne dagen, men vi tok en sjanse siden dette var fridagen til svensken. Vi styret mot To Faragi Tavern, som vi har besøkt tidligere, og de har veldig god mat. Det gikk jo som det måtte, mange andre som også liker maten der, ikke et ledig bord å oppdrive. Det var bare å legge i vei og finne oss et annet sted. Har ikke kart fra denne turen, men ruten er så og si identisk med “Årets første roadtrip” fra 4. januar.

Picasso’n står i blomsterengen og nyter utsikten.
Det blir mye landskap, men det er vakkert.
Og fjellene er fremdeles hvite.
Vet ikke om det bor noen her, men artig bilde.
Det er ikke de bredeste veiene vi kjører på.
Måtte bare bråstoppe og ta bilde av denne vakre busken der den stod i veikanten.
Og vi passerte en del sau og geit denne dagen også.

Det ble ikke noe lunsj før vi var helt nede i Tavronitis og hungeren var nå passe stor. Her ligger en taverna som heter Káneba som vi flere ganger har snakket om å prøve … nå ordnet det seg. Her også hadde det vært mye folk i løpet av dagen….. og mye på menyen var borte, men de hadde igjen stifado. Da ble det stifado…. og Halvorsen mener at dette var den beste stifadoen han har spist…. som han ikke har laget selv.

Denne saken holdt oss med selskap mens vi spiste. Linda har som oftest kattemat i vesken, så også denne gang … det ville den ikke ha, men friterte poteter gikk ned på høykant.

Søndagskvelden skulle vi bare en liten tur ned på Me Nou & Krasi for en liten matbit og sjekke ut om vi behøvde å bestille bord dagen etter. Det var jo ikke nødvendig på det tidspunktet vi ville komme og mens vi satt der og egentlig skulle hjem, tikket det inn en sms. Noen venner hadde fått med seg at vi satt nesten rett ved siden av hverandre. Så da tuslet vi bort til dem på Kaiki og der ble vi værende i flere timer, før vi omsider kom oss i retning hjem. Men….. på den veien ligger jo også Kokido og der er det vanskelig å passere uten en “pit stop” … så også denne gang, og der treffer vi jo til stadighet kjentfolk og tiden går. Ble ikke tidlig kvelden som vi jo hadde tenkt oss.

Ikke akkurat trengsel når vi er på restaurant.
Nattmat fra Kokido, kan nesten ikke være der sent på kvelden uten å få med oss noe hjem.
Halvorsen har betalt fellesutgiftene på leiligheten.

Det er helt tydelig at sesongen nærmer seg med stormskritt. Det pusse, males og bygges over hele linja her nå. John Erik hadde en tur her om dagen og stoppet noen steder for å hilse på, og for å høre hvordan de lå an. De fleste steder regner med å være i farta fra midt i april.

PÅ Therino lages nytt tak.
Notos er det generell rydding og vask … og litt maling.
Mens Faros har renovert skikkelig og der er de ennå ikke ferdige … her må stillaset bort før det kan åpnes.

Her i heimen har Halvorsen også vært litt aktiv og fått ordnet opp i ledningskaoset bak vår tv. Det ble boret et passelig hull i bakveggen på tv skapet og nå har vi et lite teknisk rom. Kjekt og ryddig ble det.

Linda har mislikt disse ledningen i alt for lang tid.
Ikke pent å se på og veldig kranglete når støv skal tørkes.
Så nå har de et eget teknisk rom …
… og alt ser mye bedre ut.

Er vel ikke mulig å ikke nevne været, i skrivende stund er det godt over 22 grader i skyggen, men dessverre med sand fra Sahara. Det har vært mange fine soldager…. men realt temperaturfall på kvelden, godt under 10 grader. Skal du ned hit i april så må nok en jakke brukes på kveldstid, selv om det sikkert vil bli varmere.

Snart fylles strendene opp av glade turister.
Og de vakre solnedgangene her på øya kan bare nytes.
Ikke akkurat sommertemperaturer.

Så vil vi takke for alle de god påske meldingene som vi får, men må jo da bare si at det er enda en måned til vi har påske, her brukes en annen kalender.

God påske til alle som nå har påskeferie.