På hellig grunn!!

Overskyet og fremdeles bølger.

I dag har vi vært tidlig i gang, skulle hente Robban i Agia Marina og kjøre ham til flyplassen. Skulle være i Agia Marina i ni tiden på morgenen og vi var tidlig oppe på føttene, faktisk lenge før vekkingen vi hadde på satt på telefonen. Så etter litt kaffe og mating av kattene i bakgården, dro vi utover. På veien ut ble vi enige om å ta en liten kjøretur etter at vi hadde avlevert svensken på flyplassen. Det ligger et kloster oppe i fjellet, og der har vi aldri vært.

En svenske avlevert for retur til Sverige.
Stort cruise skip i Souda havn.
Det var her vi fant ut at vi var på villspor.
Her er ruten vår med start fra flyplassen.

Etter å ha sluppet av Robban satte vi av sted mot der vi trodde klosteret lå….. uten å sjekke kartet først……. Kjørte selvfølgelig feil vei og havnet i et stort steinbrudd. Litt sjekk på google maps og vi var straks på rett vei, men vi hadde jo heller ikke vært her opp før, så en ny erfaring.

På vei ned igjen for å komme på riktig kurs, utsikt til flyplassen.
Kjører ikke på største veiene, men nå er vi på riktig vei.
Chania i det fjerne.

På morgenen var det faktisk litt sol også, selv om det nå er temmelig grått. Området vi kjørte gjennom bar tydelig preg av regnværet de siste dagene, mye jord og stein i veien, men ikke noe problem å kjøre. Målet vårt var Gouverneto Monastery som ligger oppe i fjellet bak flyplassen. På veien dit passerer vi også ett annet stort kloster, Holy Trinity (Agia Triada) Tzagaroli Monastery, som nok mange har vært en tur innom. Vi hadde også lurt på om vi skulle stoppe her, men slo det kjapt fra oss da det stod syv busser på utsiden!!

Holy Trinity (Agia Triada) Tzagaroli Monastery
Veien til Holy Trinity (Agia Triada) Tzagaroli Monastery.
Noen bygg her trenger litt restaurering.
Vi traff også på noen av de lokale langs veien.
Begynt på veien opp mot Gouverneto Monastery.

Etter å ha kjørt slalåm mellom mye stein som hadde rast ut kom vi oss opp til klosteret, her var det så hellig at det ikke var lov å fotografere, noe Linda var helt klar på at hun skulle respektere. Etter å ha sett oss om i klosteret, som var relativt fort overstått, ruslet vi mot baksiden og en sti ned mot havet. Det ble ikke lange turen for det blåste aldeles forferdelig. Vi får ta den gåturen en annen gang med roligere vind og ikke regn i luften.

Passerte også denne døren i fjellet, vet ikke hva som er bak…..

Ned denne stien blåste det for mye til at vi ville gå der.
John Erik brøyt fotoforbudet og tok bilde av en beboerne på klosteret.

Etter å ha vandret litt rundt i den friske luften på fjellet ruslet vi gjennom klosterets vakre hage, og satte Picasso´n i bevegelse, og kjørte forsiktig ned igjen på jakt etter kaffe. Det er rimelig enkelt å finne steder å drikke kaffe her, kaffesjapper over alt. Vi stoppet på Coffee Station som ligger langs veien til Stavros. Ble kaffe og sandwich, krydret med litt vind her også men den nydelige utsikten veide opp for vinden. Vi dro hjemover etter en lunsjen vår, og var hjemme i tolv tiden. Man rekker mye når man er tidlig oppe.

På vei ut av parkeringen begynte det å regne litt, kjekt å være i bilen da.
Smalt og bratt i tillegg til en del stein.
Vi kom ned på veien mot Stavros og snudde her. Her er det dekket langbord til kattene.
Fjellene ved Stavros bade i sol når vi lunsjer.
Vakkert langs veien hjem.