Retur!!

Denne fjelltoppen, som sikkert har et navn, satt John Erik og skuet på en god stund mens Linda hadde full gjennomgang av en kirkegård, faktisk en av de fineste hun hadde sett. Bilder fra kirkegården litt lengre nede i bloggen.

Etter en fin kveld i Rethymno hadde vi en heller tung morgen, og det var ikke hangover….. som egentlig burde vært normalt 😉 Formen var ikke god for noen av oss, det var mye hosting og snørr på begge to … veldig mye….. Vi hadde jo sett for oss en herlig hotellfrokost, sjekke ut og ta en runde i byen. Dette ble det ikke noe av….. for uten utsjekk. Vi følte lite for å sitte i frokostsalen og hoste, heller ikke spesielt stor matlyst, og å vandre rundt i byen var helt uaktuelt.

Dette bildet er fra kvelden før hvor underbuksetarzan sitter med ett glass rosevin nesten før midnatt. Vi hadde litt tid her før vi sjekket ut og kan vel si at vi egentlig var til frokost … vi så rett ned i frokostsalen.
Hele veien vi kjørte fra Rethymno til Chania …
… og alle bildene er tatt i dette området.

Vi sjekket ut og satte nese mot Chania, egentlig hadde vi tenkt å kjøre på mindre veier hjemover. Nå tok vi National Road frem til Georgioupoli, og svingte av mot høyden der Kefalas og andre mindre steder ligger. Vi har vært i området tidligere, men ikke så mye og for ganske lenge siden….. så vi tenkte det kunne passe med en rundtur her.

Her nede ligger Georgioupoli.
Før du vet ordet av det dukker det opp litt “månelandskap”
En søt liten kirke som lå langs veien opp fra Georgioupoli.
Det ble litt stopp for å få med den fine utsikten inn i landet på vei opp ….
… og her en plass ligger Vryses og veien vi kjørte dagen før.
Denne gjengen ble veldig interessert når Linda valset forbi for å ta noen fine utsiktsbilder.
Halvorsen og Picasso`n venter på fotografen.

Vi svingte av hovedveien og satset igjen på de mindre veiene med mye artig å skue underveis, mens vi tusler av sted i sakte tempo. Her er det ganske bratt i starten, og mange ferieboliger klorer seg fast i fjellsiden, med en fantastisk utsikt. Her måtte vi også ta noen stopp for å forevige det vakre utsyn.

Hele veien opp lå det masse ferieleiligheter. Den lille fiaten på bilde stiftet vi bekjentskap med flere ganger på vår ferd … virket som de også var ute og kjørte uten mål og mening.
De høye hastigheten er fraværende på våre turer. Her på “rakstrekket” er vi vel oppe i topphastigheten vår.
Møtte denne karen her med sitt fantastiske fremkomstmiddel. Her fikk vi også noen så regndrypp på vår ferd..

Når vi var kommet opp fjellsiden til platået ligger det flere små landsbyer, som vi kjørte igjennom. Vi hadde egentlig tenkt oss en lunsj ett eller annet sted….men vi var litt tidlig ute, og ikke spesielt sultne, så vi bare kjørte … i vårt eget tempo. Veien vi hadde valgt var ny for oss, og sikkert mye rundt her vi kan sjekke opp ved senere anledninger, får se på turen som en rekognosering for senere kjøreturer.

Vi svingte oss gjennom mange små landsbyer “der du skulle tro at nesten ingen kunne bo” …
… med smale gater hvor man lurte på “går veien egentlig her” …
… og så mange koselige hus og veldig mange kryss hvor det ikke var helt opplagt hvilken retning vi skulle ta …
… noe som førte til at vi havnet inne her på et lite torg hvor veien videre så litt tvilsom ut. Vi snudde og fant “den rette vei”
Nesten hvor du er på Kreta er det mulig å se havet.
Denne kirken ble nøye inspisert av Linda, både utvendig …
… og innvendig. En vakker kirke, og alle disse små kirker er åpne så man kan gå inn. En viktig ting, inne er det et sted du kan donere noen euro som takk for gjestfriheten.
Her var det en fin kirkegård med utsikt.

Det tok ikke så lange tiden før det begynte å gå utforbakke igjen ned mot Plaka og Almyrida. Her er det ganske heftig utbygging på gang … helt sikkert fine plasser å bo…… hvis man ikke er så urbane som oss. Veien førte oss inn i Kalyves, som helt tydelig gav tegn om at sesongen snart er over. Å kjøre gjennom her i høysesong kan være litt plundrete, men nå gikk det forholdsvis smurt. Vi holdt oss til denne veien så langt den går og kom opp til National Road i Kalami, rett før kafen med fantastisk utsikt over Souda Bay.

Vi passerte denne “steinklossen” her uten at vi vet noe den, men det er noen år siden den ble satt opp.
Vi kjørte langs noen vakre gater …
… før vi tippet over kanten og begynte å nærme oss havet.
Her ser vi ned på Souda Bay med ett per krigsskip, fregatter kanskje, som sikkert trener på ett eller annet.
Veldig mange flotte nybygg i dette området, men dette ville blitt alt for øde for oss.
Flere steder var det stor aktivitet, det bygges over en lav sko.
Souda Bay, et vakkert skue.
Litt rart for oss kanskje, men det blomstrer for full pinne i slutten av oktober.
Her ser vi rett over til der flyplassen i Chania ligger.

Nå ble det en kaffekopp på Kalami Parking, som det heter, som smakte helt herlig siden det også var dagens første! Turen nærmet seg endepunktet og nå måtte vi bare innom en butikk å få bunkret opp ett eller annet til vår middag på kvelden. Med en forkjølelse herjende i kroppen, måtte det bli mat i heimen.

Halvorsen nyter sin doble espresso under skiltet der det står at det er fotograferings forbud.
Men med den formen vi hadde var det herlig å komme hjem på vår veranda …
… og få satt i gang en real middag. Etter noen timer i ovnen ble dette et herskapsmåltid.
Og vi hadde også investert i litt hostesaft.