Sykedager

Ut mot havet fra Stavros.

Først og fremst vil vi takke for alle de “god bedring” hilsningene vi har fått i de siste bloggene. Formen er mye bedre for oss nå, men det tar nok enda litt tid før vi er i toppform. Etter at vi kom hjem fra Rethymno har vi stort sett vært hjemme, kun litt handling og kattekjøring. Linda var på torsdag ute av leiligheten for første gang siden Rethymno. Vi har hostet og kreket oss…. men nå virker det som det verste er gjort … og man begynner å lure på hvor mye snørr det er plass til i et hode.

Her har vi stort sett tilbrakt den siste uken og seriemester Linda er oppdatert på det som er av føljetonger på tv og diverse podcaster.
Vi har kvittet oss med det meste av blomster, men her har vi en liten tass som setter røtter. Mynte fra Kokido som snart skal få komme i jord og vokse seg stor.
Det er denne som har holdt oss med selskap i det siste, ei rockedukke fra Chania Rock Festival.
Men det er aldri kjedelig på vår veranda, det skjer noe rundt oss hele tiden og ikke minst … vi har de vakreste solnedganger …
… og må stadig ta nye bilder selv om vi tror at nå har vi sett det meste.
Det har blitt en del kokkelering hjemme denne uken og da får vi faktisk den beste maten. Her er det soppesaus og potetstappe på gang mens ett par marinerte kjøttstykker venter på å bli grillet.

John Erik har vært noen ganger til Platanias denne uken og fått med seg endringene som har skjedd i områdene i det siste. Nå er det veldig tydelig at sesongen er på hell, veldig mange restauranter og hoteller er stengt ned … og masse folk på kaffesjappene som får seg en velfortjent hvil…. før de kaster seg ut i olivenhøstingen. Det er fremdeles noe turisme igjen, men denne uken er de siste med direkteflygninger fra Norge, og sikkert ikke så mye fra eller til Skandinavia heller, så gatene vil nok bli ganske avfolket den nærmeste tiden. Men de som har valgt å bruke den siste uken av sesongen her nede har hatt et fantastisk vær med varme og sol, og så og si vindstille.

Sånn har temperaturen vært i skyggen … ikke noe å si på i slutten av oktober.

Årsaken til at John Erik har vært noen turer til Platanias er selvfølgelig katter. På torsdagen var det for John Erik å stå opp før solen viste seg. Hadde ett kjøreoppdrag med en katt som skulle til Finland. Skulle treffe Nicola på morgenen og sammen kjøre til flyplassen. Nå ble det jo slik at John Erik måtte ta denne turen alene, for Nicola var i ferd med å bli bestemor for femte gang … og det skjedde i firetiden samme morgen. Nicola måtte da være bestemor og få barn på skolen, og John Erik måtte ordne opp med katten. Han hadde aldri sendt en katt med fly, visste heller ikke hvem som skulle ha katten med … men utstyrt med navnet på damen på ett ark ble kontakt opprettet. Fikk fylt ut i kattens pass og overlevert … og håpe på det beste. Etter noen timer fikk Nicola et bilde der katten var fremme i sitt nye hjem. Noen katter her på Kreta er heldigere enn andre.

Denne pusen var så svart at bare øynene synes inne i buret.
Sari som John Erik møtte på flyplassen tok med seg den vakre pusen til Finland.
Og her er den fremme i sitt nye hjem i Finland og må lære seg et nytt språk.

Egentlig skulle John Erik og Nicola på tilbakeveien ut til Stavros og hente et stort klatrestativ til kattene hennes. John Erik gadd ikke det alene og svingte hjemom, og hentet Linda så hun fikk sin første luftetur utenfor verandaen på en uke. Vi visste ikke helt hvor vi skulle, men hadde en adresse og fant frem. Etter litt demontering fikk vi monstrumet inn i bilen og fikk fraktet det til Platanias. Spetaklet var fullt av kattehår … og det er bilen også nå. Hadde jo en plan om å vaske bilen dagen etter, men slik ble det ikke. John Erik´s bilvasker, som holder til rett rundt hjørnet der vi bor, har tydeligvis ferie denne uken … er nok ett eller annet sted for å feire Ochi dagen, en av Hellas sine nasjonal dager.

Vi tok en del bilder på Stavros turen vår men denne  ingen fra den kjente “Zorba stranden”. Dette er på veien ut og vi må bare ha med skiltet til dette hotellet på høyere side … herlig navn for oss og det vil man nok alltid huske.
Vi fant oss noen bakgater med flotte motiver …
… som nok de fleste som reiser til Stavros ….
… nok ikke får med seg.
Vi traff på denne her også som strakte hals og nok lurte på for noen tullinger som kom og forstyrret ham i sitt daglige gjøremål.
Det er mye landbruksområder der ute og her står mange drueplanter … kanskje allerede blitt raki.
Vi begynner igjen å nærme oss urbane strøk. Kalathas er første byområdet når vi kommer fra Stavros.
Det var litt disig denne dagen … men fint fotovær.
Dette er sentrum I Stavros, noen butikker og en taverna. Taveranaen her har veldig god mat og betydelig lavere prisen enn de som holder til borte ved stranden.
Og her er spetakkelet vi hentet, ble umiddelbart tatt i bruk av Nicolas katter.

I går hadde vi en liten “16. mai” feiring sammen med en god norsk nabo som har leilighet her. I god norsk tradisjon var vi ute og markerte dagen før dagen med en god middag og en runde på byen. Hellas har to nasjonaldager og den ene er i dag og kalles Ochi dagen som er markering av Hellas sitt standpunkt under 2. verdenskrig, da den greske statsministeren Ioannis Metaxas svarte nei til et ultimatum fra den italienske diktatoren Benito Mussolne på denne dagen i 1940. For de som lurer, Ochi betyr nei. Italia invaderte Helles fra Albania samme dag. I dag er det parader og taler over hele Hellas som vi ikke har tenkt å delta i. Vår dag blir å bringe og hente venner til og fra flyplassen.

Vi havnet, som vi som oftest gjør, på Avalon Rock Pub og må jo ha med et bilde av fyret …
… og vi var flinke og spiste opp maten vår.