Vintertid……

Minnesmarkering fra nasjonaldagen over unge falne soldater.

Det er helt tydelig at vi nå er i slutten av oktober, været er mer skiftende, og de fleste sesong restauranter og butikker er stengt ned, og det samme gjelder for hotellene. Men en fordel ved sesongslutt er at det er mye enklere å kjøre til Platanias, nesten ikke noe trafikk lenger!!!

En kveld med vakre farger over Nea Chora ved solnedgang.
Fyrtårnet i havnen farget blått og hvit på nasjonaldagen. Et lite party på nabobordet.

Nasjonaldagen 28. oktober ble feiret på tradisjonelt vis av oss, det vil si 16. mai rutiner. Vi har i de siste årene feiret 17. mai i Bergen, men har til gode å få med oss et tog, riktignok har vi jo hørt en del buekorps, og det er jo heller ikke til å unngå når man bor midt i byen. Kan for øvrig være en tøff kombinasjon med “hangover”. Nå skjedde dette igjen, riktignok på 27. oktober, men samme prosedyre, fikk ikke med oss paraden….. Årsaken var jo at vi var ute og spiste med en venn, havnet på bar……og timene går fort i hyggelig selskap. Det ble alt for sent, eller tidlig morgen, til å rekke noe arrangement i sentrum.

Ut og spiste på Kantouni, som ligger veldig nær oss, på dagen før dagen.
Grillet lam, smakte fortreffelig.

Etter en treg start på nasjonaldagen fikk vi stablet oss på bena, etter litt justering med ouzo, og ruslet av sted for å finne oss en plass for å få i oss litt mat. Syklene våre fikk fri denne dagen, siden vi følte for å gå litt. Noe eksakt mål hadde vi jo ikke, og nå var det blitt litt sent med tanke på at mange kjøkken sikkert var stengt for kvelden. Etter en spasertur langs hovedgaten og ned mot havna, endte vi på plassen foran kirken. Her ble det litt rådslaging om hvilke vei vi skulle ta, selv om det begynte å bli litt sent har vi flere steder som ennå ikke har tenkt på å stenge for kvelden normalt men, siden det var den dagen det var, kunne det fort vekk være stengt.

Havna på nasjonaldagen med det blå hvite fyr.
På vei hjem etter en sen feiring av nasjonaldagen.
Litt lengre opp i gaten og med bilde yndlingsmotivet til Linda, og det er ikke kirken.

Selv om vi trodde vi var for sent ute valgte vi å sjekke hos vår venn Miltos på Colombo Kitchen & Bar. Her vår det ett ledig bord som vi okkuperte, og vi var de siste som fikk mat her denne dagen.  Etter en bedre, og veldig smakfull middag tasset vi ned, som vanlig, til Avalon for en liten hikkas og se fyret som denne dagen skulle være lyst opp i blått og hvit.

John Erik spiste langkokt svin, besøk Colombo og prøv den.
Linda valgte kylling, ikke noe feil på den heller.

I går måtte vi en tur til Platanias, det var siste dagen Leo holdt åpent på Therino. Men først en tur på flyplassen for å hente en koselig norsk dame, som kom med det siste direkteflyet fra Oslo, og som skal være her Chania i vinter. Etter avlevering i Nea Chora kjørte vi videre til Platanias…… for årets siste middag på Therino. Ganske labert med turister å se nå…… men faktisk var det godt belegg på de stedene som var åpne. Det hadde nok ikke vært så mange på Therino heller denne litt vindfulle og kjølige kvelden……. hvis det ikke hadde vært for et stort selskap som feiret avskjed med en ungdom som skulle i militæret dagen etter. Det skal også sies at menyen bar sterkt preg av at det var over for denne gangen, kun mat fra grillen.

Fikk en gave for kjøringen fra flyplassen, ett utrolig vakkert telys.
En liten seanse fra Therino. Han skamklipte her skulle reise i militæret neste dag og derfor festen. Må sies at resultatet av hårklippen ble bra til slutt.

Siden det var halloween denne kvelden så syklet vi en tur til byen etter turen til Platanias for å se om det var en mulighet for å bli skremt litt. Vi møtte jo på noen skumlinger……. men vi ble vel ikke direkte skrekkslagne!!!

Var litt ruskete vær i går men rolig i havnen.
Syklene våre er som nevnt tidligere, tålmodige og gode følgesvenner på bytur.
Favoritten til Linda……
Litt bølger ved Firka. Fikk med fyret her også, men det er det mest fotograferte objektet i Chania.

Vi skulle litt tidligere i uken ha noen venner til middag, og våre venner, som hadde vært her i noen uker, savnet en real norsk middag. Det ble Linda sin oppgave, kjøttkaker i brun saus og kålstuing …. mer norsk kan det vel ikke bli. Men vi manglet noe tilbehør, tyttebærsyltetøy som er noe uvanlig i våre nærbutikker. Men løsningen er ikke langt unna for rett borte i Mournies har vi en svensk butikk matbutikk, Litchi Foods, og der “Rårørda Lingon”. Nå er ikke denne butikken akkurat den billigste plassen å handle, men det er mulig å fa tak i produkter som ikke er helt gjengse her i landet.

Linda har styrt på kjøkkenet, da har det meste vært i bruk.
Dette var helt perfekt til kjøttkakene.
Svenskebutikken i Mournies som vi kaller den.

Siden vi allerede var i Mournies slang vi også innom Simple City…… for litt komplettering til kjøkkenet. Det første som møtte oss når vi kom inn var jul … fullt opp med julepynt!! Men vi lot jul være jul, og fant de tingene vi trengte, og litt til…..og kom oss hjem til slaraffenliv i sofaen og serier på nettbrett.

Det er her i fra at mye av vårt inventar er hentet utenom møbler.
Og det var enkelt å bli minnet om at det går mot jul.
Klar for slaraffenliv og tv serier.
Linda er en racer på kjøkkenkluter.